KEMAMPUAN GURU DALAM MENGENALKAN KONSEP PENGUKURAN PADA ANAK KELOMPOK B DI RA (RAUDHATUL ATHFAL) AL FITHRAH SURABAYA

  • Daniar Fatma Andriyani
  • Julianto Julianto

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to describe the potrait of the teacher’s ability to introduce the concept of measurement using measuring instrument in children group B of RA (Raudhatul Athfal) Al Fithrah Surabaya. The subject in this study were teacher’s in group B consist of 3 people. This research method using descriptive qualitative with case study approach. Data collected by observation, interview, study documents, and field notes. The result showed that teacher’s have not been orderly administration in planning learning. Although the teacher is able to manage the process and evaluate learning, but teachers have not been able to apply theoritical knowledge in an effort to improve the quality of education. Based on these result, can beconcludetd that the ability of teachers on pedagogic competence includes activities to plan, manage processes, and to evaluate the learning in introduce the measurement concept through measuring the lenght of object using standard measuring device and non-standard included in the appropriate category yet.

Keywords: Pedagogical, The concept of measurement, Measuring instruments and non-standard raw

Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan potret kemampuan guru dalam mengenalkan konsep pengukuran menggunakan alat ukur pada anak kelompok B di RA (Raudhatul Athfal) Al Fithrah Surabaya. Subjek dalam penelitian ini adalah guru kelompok B yang berjumlah 3 orang. Penelitian ini adalah jenis deskriptif kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru belum tertib secara administrasi dalam menyusun perencanaan pembelajaran. Walaupun guru mampu mengelola proses dan melakukan evaluasi pembelajaran, namun guru belum mampu mengaplikasikan pengetahuan secara teoritis yang dimiliki dalam usaha meningkatkan mutu pendidikan. Berdasarkan hasil penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa kemampuan guru pada kompetensi pedagogik dalam mengenalkan konsep pengukuran melalui kegiatan mengukur panjang benda menggunakan alat ukur baku dan tidak baku belum sesuai.

Kata Kunci: Kompetensi pedagogik, Konsep pengukuran, Alat ukur baku dan tidak baku


Published
2015-05-26
Abstract Views: 121
PDF Downloads: 549