Persepsi Guru Taman Kanak-kanak Terhadap Pendidikan Seksual Anak Usia Dini

  • Dhian Gowinda Luh Safitri
  • Siti Mahmudah

Abstract

Abstract: This research aims to describe the kindergarten teacher’s perception in Tambaksari District Surabaya to the sexual education for early children. The used method in this research is survey with qualitative approach because by this research form, it enables the researcher to get the description of research object holistically based on the social reality in the field. The research object taken by using purposive technique and its obtained 75 pre school teacher as respondent. The research result is that the respondent perception to the sexual education for early children is considered positive after seeing the analysis result of knowledge and experience indicators which are good enough with percentage ofp more than 50%.

Key words: Sexual education, Perception,  Teacher, Early children

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeksripsikan persepsi guru taman kanak-kanak terhadap pendidikan seksual untuk anak usia dini di TK KecamatanTambaksari Surabaya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode survey dengan pendekatan kualitatif karena dengan bentuk penelitian ini memungkinkan peneliti untuk dapat menggambarkan objek penelitian secara holistik berdasarkan realitas sosial yang ada di lapangan. Obyek penelitian diambil menggunakan teknik purposive sampling dan memperoleh 75 guru taman kanak-kanak sebagai responden. Hasil dari penelitian ini adalah persepsi responden terhadap pendidikan seksual untuk anak usia dini dinilai positif setelah melihat hasil analisis indikator pengetahuan dan pengalaman yang cukup baik dengan persentase lebih dari 50%.

Kata kunci: Pendidikan seksual, Persepsi, Guru, Anak usia dini

Published
2015-05-28
Abstract Views: 142
PDF Downloads: 196