PROGRAM PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN KEMANDIRIAN ANAK KELOMPOK B

  • Novanti Dwi Aryani
  • Sri Widayati

Abstract

Abstract: This study used a qualitative research approach with a case study. The purpose of this study was to describe about learning program to increase of self-reliance the child's in kindergarten group B Insan Kamil Tuban. The subjects of this study were three teachers, a school principal, and 9 students who have been selected to represent the class from basic the age and indepence of standart, and 9 parents. The results of research from learning programs to increase indepence in child of group B in the kindergarten Islam Insan Kamil Tuban show self-reliance planting carried out through several stages in the activities and habituation develop very optimal.

Keywords: Learning programs, Self-reliance

 

Abstrak: Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memotret tentang program pembelajaran untuk meningkatkan kemandirian anak kelompok B  di TK Islam Insan Kamil Tuban. Subyek penelitian ini adalah 3 orang guru, seorang kepala sekolah, serta subyek pendukung 9 anak didik yang telah dipilih untuk mewakili kelasnya berdasarkan usia dan standar kemandiriannya, dan 9 wali murid. Hasil penelitian dari program pembelajaran untuk meningkatkan kemandirian anak kelompok B  Di TK Islam Insan Kamil Tuban menunjukkan penanaman kemandirian yang dilaksanakan melalui beberapa tahap dalam kegiatan dan pembiasaan berkembang dengan sangat optimal.

Kata kunci     : Program pembelajaran, Kemandirian
Published
2015-05-29
Abstract Views: 37
PDF Downloads: 63