MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL KONSEP BILANGAN MELALUI PERMAINAN CONGKLAK PADA ANAK KELOMPOK A

  • Sudarminingsih Sudarminingsih
  • Sri Setyowati

Abstract

Abstract : This study aimed to describe the activity of the teacher, the child's activity in improving children's ability to recognize the concept of numbers through the game congklak.The subjects were children in group A TK TAAM Ananda totaling 20 children. And the methodsof research is using observation and documentation . Data collecting techniquein this research is using descriptive statistic Results of the study were obtained from the observation of the activity of the teacher and the child's activity increased 85 %, so that it can be concluded that the use of the game congklak can improve the ability to know the concept of numbers.

Keywords : Theconcept of number,Congklak


Abstrak: Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk mendeskripsikanaktivitas guru, aktivitasanakdalam meningkatkankemampuanmengenalkonsepbilangananakmelaluipermainan congklak. Subyek penelitian adalah anak kelompok A TK TAAM Ananda  yang berjumlah 20 anak. Metode pengumpulan datanya menggunakan metode observasi dan dokumentasi. Tehnik analisis data menggunakan  statistik deskriptif. Hasil penelitian yang didapatkan dari hasil observasi aktivitas guru dan aktivitas anak mengalami peningkatan sebesar 85%, sehingga dapat disimpulkan bahwa penggunaan permainan congklak dapat meningkatkan kemampuan mengenal konsep bilangan.

Kata kunci :Kemampuan  konsep bilangan ,Congklak

Published
2015-06-17
Abstract Views: 57
PDF Downloads: 72