PENINGKATAN KEMAMPUAN BERBAHASA LISAN ANAK MELALUI MEDIA CERITA BERGAMBAR KELOMPOK B

  • Dwi Setyowahyuni
  • Rachma Hasibuan

Abstract

Abstract : The problems which founded at scope showed that kindergarten’s children Hati Buda Surabaya especially group B in verbal language skills are less, it can be looked that 40% or only 18 children. This research was did by the teacher’s class by doing self reflection to fix their performance as a teacher, so that the learning result can improve. The purpose of this research is to describe that through picture story media it can improve verbal language skills children group B in Hati Bunda Kidergarten Surabaya. And the result of the research are 85% for teacher activity and 89% for children activity. From the result, we can conlude that through story picture activity can increase children speaking ability.

Keywords : Oral language skills of children, Media picture story


Abstrak: Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk mengetahui adanya peningkatan kemampuan berbahasa lisan anak melalui cerita bergambar. Subyek penelitiannya adalah anak kelompok B TK Hati Bunda Surabaya yang berjumlah 18 anak. Metode pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan observasi dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu statistik deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan kemampuan berbahasa lisan anak sebesar 89% sehingga dapat disimpulkan bahwa melalui cerita bergambar dapat meningkatkan kemampuan berbahasa lisan anak berdasarkan evaluasi pada siklus I dan II.

Kata Kunci :  Kemampuan berbahasa lisan anak, Media cerita bergambar
Published
2015-06-29
Abstract Views: 11
PDF Downloads: 24