MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK GEOMETRI MELALUI PERMAINAN AMBIL-SUSUN DI PLAY GROUP

  • Wiwik Bandiyah
  • Sri Widayati

Abstract

Abstract: The aim of thisClassroom Action Researchstudy was to find out is there any increased of take-stacking game for children recognizes shapes of geometry. Subjects werePlay GroupArriyadl, Blimbingsari, SookoMojokerto. Samples of children taken by active participation, documentation of work and interview. The data analysis technique of this study is using descriptive statistical data analysis. The results of this study  showed that the percent value of the children ability is increased, in the first cycle is 39.28%, and in the second cycle is 79%. So, the conclusion is using take-stacking game can increase the children’s ability in recognizing geometric shapes.

Keywords:recognizes shapes of geometry, take-stacking game.


Abstrak:  Penelitian Tindakan Kelas ini bertujuan untuk mengetahui permainan ambil-susun dapat meningkatkan kemampuan mengenal bentuk geometri anak. Subjek penelitian adalah anak di Play Group Arriyadl Blimbingsari, Sooko, Mojokerto. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi partisipatif, dokumentasi kegiatan serta wawancara.  Teknik analisis data pada penelitian ini menggunakan teknik analisis data statistik deskriptif. Dari hasil penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan nilai prosentase kemampuan anak yaitu pada siklus 1 sebanyak 39.28% dan siklus 2 sebanyak 79% sehingga dapat disimpulkan bahwa permainan ambil-susun dapat meningkatkan kemampuan mengenal bentuk geometri.

Kata kunci: Mengenal Bentuk-PermainanAmbil-Susun
Published
2015-08-28
Abstract Views: 40
PDF Downloads: 2092