PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGENAL LAMBANG BILANGAN 1-10 MELALUI BERMAIN MEDIA FLANEL ANGKA PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN

  • Ninik Sofiati
  • Dewi Komalasari

Abstract

Abstract: This classroom action research aims to describe the increase in the ability to know the symbol of numbers 1-10 through flannel media figures. The subjects were children aged 4-5 years in kindergarten An-Nur amounted to 15 children. Data analysis techniques in this study using descriptive statistical analysis. The results showed an increased ability to recognize numbers 1-10 emblem of 11.7%. Based on the evaluation of the results of the first cycle, second cycle and third cycle, it can be concluded that the use of media flannel figures can enhance the ability to know the symbol of numbers.

Keywords: Ability to recognize the emblem of numbers 1-10, Play media flanel figures.


Abstrak: Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan kemampuan mengenal lambang bilangan 1-10 melalui media flanel angka. Subjek penelitian adalah anak usia 4-5 tahun di TK An-Nur berjumlah 15 anak. Teknik analisis data pada penelitian ini menggunakan analisis statistik deskriptif.  Hasil penelitian menujukkan adanya  peningkatan kemampuan mengenal lambang bilangan 1-10 sebesar 11,7%. Berdasarkan evaluasi hasil dari siklus I, siklus II dan siklus III maka dapat disimpulkan bahwa penggunaan media flanel angka dapat meningkatkan kemampuan mengenal lambang bilangan.

Kata Kunci : Kemampuan  mengenal lambang bilangan 1-10, Bermain media flanel angka.
Published
2016-01-14
Abstract Views: 231
PDF Downloads: 2348