Using Summarization As A Technique To Teach Reading Narrative Text To The Tenth Graders Of SMA Negeri 1 Krembung

  • RENNY WIDYAWATI

Abstract

Abstrak

Dalam tesis ini, membaca dipilih sebagai subjek yang ingin dipelajari karena merupakan salah satu alat dasar dalam pembelajaran bahasa. Keterampilan membaca dalam mengajar bahasa Inggris untuk SMA memiliki peran besar dalam mendukung keterampilan lain dalam bahasa Inggris.
Penelitian ini dirancang untuk menggambarkan menggunakan summarization sebagai teknik untuk mengajar siswa pemahaman bacaan untuk kelas sepuluh SMA. Penelitian ini disusun beberapa pertanyaan: (1) bagaimana penerapan teknik summarization dalam pemahaman membaca mengajar Dan (2) bagaimana respon siswa terhadap penggunaan teknik summarization dalam membaca mengajar ?.
Penelitian ini telah membuktikan bahwa teknik summarization dapat membantu siswa dalam memahami setelah membaca teks naratif. Studi ini menunjukkan manfaat dari ringkasan. Hasil pengamatan dibuktikan bahwa siswa kelas X di SMAN 1 Krembung mengalami kesulitan dalam keterampilan membaca. Diharapkan bahwa guru akan memanfaatkan strategi baru untuk meningkatkan kompetensi pemahaman siswa. Dengan demikian, peneliti menyarankan strategi baru yang disebut teknik summarization. Strategi ini sangat efektif untuk meningkatkan membaca pemahaman keterampilan siswa untuk mendapatkan informasi secara tidak langsung dinyatakan dalam teks.
Daftar periksa pengamatan menunjukkan bahwa aktivitas kelas berjalan dengan baik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada peningkatan keterampilan pemahaman siswa. Hal ini dapat dilihat dari hasil observasi siswa pada akhirnya dan kuesioner.Semua siswa bisa mencapai standar.
Akhirnya, diharapkan untuk memberikan kontribusi yang berguna untuk guru dan siswa dalam pengajaran bahasa Inggris dan proses belajar. Selain itu, penelitian ini diharapkan dapat membantu para peneliti lain sebagai referensi jika mereka ingin melakukan penyelidikan yang lebih luas di bidang yang sama.

Kata Kunci: Membaca, naratif teks, summarization technique.

 

                                                                                                   Abstract

In this thesis, reading was selected as a subject that wants to be studied because it is one of basic tools in language learning. Reading skill in teaching English for Senior High School has great role in supporting other skill in English language.

This study is designed to describe using summarization as technique to teach the students reading comprehension to tenth grader of senior high school. This study composes some questions: (1) how is the application of summarization technique in teaching reading comprehension And (2) how are the students’ responses toward the use of summarization technique in teaching reading?.

This study has proved that the summarization technique can help the students in understanding after reading a narrative text. The study shows the benefits of summaries. Observation result attested that the tenth grade students at SMAN 1 KREMBUNG were having difficulties in reading skill. It was expected that the teacher will utilize a new strategy to enhance the students' comprehension competence. Thus, the researcher suggested a new strategy called summarization technique. This strategy is very effective to enhance the students' reading comprehension skill to get some information indirectly stated in the text.

The observation checklist showed that the classroom activity ran well. The result of the research showed that there was an increasing in students' comprehension skill. This could be seen from the results of students' observation in the end and of the questionnaire. All the students could reach the standard.

Finally, it is expected to give useful contribution to the teacher and the students in English teaching and learning process. In addition, this study is expected to help the other researchers as references if they want to conduct wider investigation in the same field.

Keywords: reading, narrative text, summarization technique

Published
2015-01-26
Abstract View: 1
PDF Download: 44