The Effectiveness of Students’ Own Picture to Improve the Ability of Writing Recount Text of the Eighth Grade Students  

  • INDAH KUSUMANINGRUM

Abstract

Abstrak

Menulis adalah satu dari empat keterampilan dasar dalam berbahasa Inggris yang harus dikuasai oleh siswa. Dalam hal ini, siswa harus memahami tentang struktur teks dan fitur bahasa dari teks recount. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menemukan perbedaan yang signifikan antara siswa yang diajar dengan menggunakan media foto pribadi siswa dan siswa yang tidak dalam menulis teks recount. Penelitian ini merupakan jenis penelitian eksperimental dengan dua grup sebagai subyeknya. Datanya didapat dari nilai menulis dalam pre test dan post test. Peneliti menggunakan rumus t-test untuk menghitung data tersebut, dan hasilnya t-value dari post test milik experimental grup lebih tinggi daripada t-table. Karena itu bias dikatakan bahwa ada perbedaan yang signifikan antara experimental dan control grup untuk post test. Lebih lanjut lagi, bisa disimpulkan bahwa foto pribadi siswa efektif untuk diaplikasika dalam menulis teks recount untuk siswa kelas delapan.

Kata Kunci: Menulis, Foto Pribadi Siswa,Teks recount.

 

Abstract

Writing is one of four basic skills of English that has to be mastered by students. However, it is not easy to do. Here, students have to understand about the generic structure and language feature of recount text. The purpose of this study is to find out the significant difference between students who are taught using students’ own picture and students who are not in SMPN 2 Jombang in writing recount text. This research was an experimental research with two groups as the sample. The data were gotten from the students’ writing score of pre test and post test. The researcher used T-test formula to calculate the data, and the result was t-value of post test in experimental group were higher than t-table. Therefore it could be said that there was significant difference between experimental and control groups in post test. Moreover, it can be concluded that students’ own picture is effective to be applied in writing recount text of eighth grade students.

Keywords: Writing, Students’ Own Picture, Recount Text.  

 

 

 

Published
2015-01-27
How to Cite
KUSUMANINGRUM, I. (2015). The Effectiveness of Students’ Own Picture to Improve the Ability of Writing Recount Text of the Eighth Grade Students  . RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 3(1). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/10704
Abstract Views: 20
PDF Downloads: 23