THE USE OF KWLQ (KNOW, WANT TO KNOW, LEARNED, QUESTION) STRATEGY IN COMPREHENDING REPORT TEXT FOR THE ELEVNTH GRADE STUDENTS

  • FIKRIYAH DIHNIL HIDAYAH

Abstract

Abstrak

Membaca merupakan salah satu keahlian yang harus dikuasai oleh pelajar dari semua tingkatan pendidikan. Itu dikarenakan, dalam sistem pendidikan kita, hampir dari semua materi pembelajaran dalam bentuk tulis; buku, jurnal, paper, dan masih banyak lagi. Untuk mengetahui pembahasan materi tersebut, memahami ide pokok dan informasi yang terdapat dalam materi tersebut adalah sebuah keharusan. Singkatnya, pemahan adalah inti dari membaca. Brown (2003) menyatakan pembaca non-natif harus meningkatkan schemata-latar belakang informasi dan pengalaman budaya- yang isinya sesuai dan formal untuk membuat interpretasi dengan efektif. Sementara itu terdapat sebuah strategi membaca yang memanfaatkan pentingnya latar belakang pengetahuan sebagai prinsip utama dalam penggunaannya yang disebut strategi KWLQ (Know, Want to know, Learned, Question) yang sesuai untuk diaplikasikan bagi pelajar non-natif seperti orang Indonesia. Strategi ini dimaksudkan untuk membantu memahai teks informasi. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Meneliti penggunaan strategi KWLQ dalam memahami report teks, kemampuan membaca murid sehubungan dengan penggunaan strategi dan respons murid sehubungan dengan penggunaan strategi. Penelitian ini dilakukan kepada murid-murid kelass XI IBB di SMA WACHID HASYIM 2 TAMAN. Ada tiga macam data yang dikumpulkan dalam penelitian ini,. Pertama adalah hasil dari observasi yang dituliskan dalam field note selama proses belajar dan mengajar menggunakan strategi KWLQ. Kedua adalah hasil dari KWLQ chart murid-murid dan hasil dari soal latihan membaca mereka yang digunakan untuk mengukur kemampuan mereka dalam memahami text. dan yang terakhir adalah hasil dari wawancara terhadap beberapa murid. Semua data di deskripsikan secara kualitatif kemudian hasilnya dianalisis untuk membuat kesimpulan. Hasil menunjukkan bahwa strategi KWLQ di implementasikan dengan sukses di dalam kelas. Hamipr dari seluruh murid mampu membuat chart KWLQ yang baik, dan strategi ini mampu membantu murid dalam memahami teks report yang dibuktikan dengan melihat dari hasil chart dan soal latihan membaca murid.  Selain itu, murid-murid memiliki respon yang positif terhadap penggunaan strategi ini, ini dikarenakan mereka merasa bahwa strategi ini membantu mereka untuk mencatat informasi penting dalam teks yang membantu mereka memahami teks dengan baik.

Kata Kunci: Membaca, Pemahaman, Strategi KWLQ, Teks Report

 

Abstract

Reading is a very important skill that must be mastered by learners from all education level. It is simply because, in our education system, most of the materials are in the written form; Books, journal, paper and many others. In order to get what the materials are about, it is a must to comprehend the idea and also the information within. In short, comprehension is the core of reading. Brown (2003) stated second language readers must develop appropriate content and formal schemata—background information and cultural experience—to carry out the interpretations effectively. Meanwhile there is a reading strategy that uses the importance of background knowledge as its main principle which is called “KWLQ (Know, Want to know, Learned, Question) strategy which is very suitable to be applied for the second language learners like Indonesian. This strategy was intended to help comprehending information text. This study was qualitative descriptive research, observing the use of KWLQ strategy in comprehending report text, the students’ reading ability toward the use of the strategy, and their responses toward the use of it. This study was conducted to the eleventh grade students of IBB class in SMA WACHID HASYIM 2 TAMAN. There are three kinds of data which collected in this study. The first data is the result of the field note during the teaching and learning process using KWLQ strategy. The second data is the result of the student’s KWLQ chart and their reading exercises which are used to measure their ability in comprehending the text. And the last data is the result of interview which was conducted to several students. All of the data was described in a qualitative way, then, the result of the data was analyzed to draw the conclusion. The result shows that KWLQ strategy was successfully implemented in the classroom. Most of the students were able to make a good KWLQ chart, and it did help the students in comprehending report text which was proven by looking at the result of their charts and reading exercises. Moreover, the students have positive responses toward the use of this strategy since they felt that this strategy helped them to record any important information in the text which made them comprehend the text well.

Key Words: Reading, Comprehension, KWLQ Strategy, Report Text  

.   

Published
2015-05-22
How to Cite
DIHNIL HIDAYAH, F. (2015). THE USE OF KWLQ (KNOW, WANT TO KNOW, LEARNED, QUESTION) STRATEGY IN COMPREHENDING REPORT TEXT FOR THE ELEVNTH GRADE STUDENTS. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 3(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/11535
Abstract Views: 27
PDF Downloads: 52