THE IMPLEMENTATION OF QUESTION-ANSWER RELATIONSHIP (QAR) STRATEGY IN TEACHING READING OF NARRATIVE TEXT FOR TENTH GRADER OF MAN MOJOKERTO

  • NURUL ILMIATUS SHOLICHAH

Abstract

 Abstrak

Membaca adalah sebuah aktivitas belajar terutama bagi siswa yang belajar bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Membaca membutuhkan  konsentrasi yang tinggi dalam mengartikan kandungan bahasa yang sulit untuk dipelajari. Strategi bertanya dapat mendorong siswa untuk menciptakan sebuah pertanyaan sehingga dapat memahami text. Namun, tujuan dan aplikasi di lapangan berbeda dengan harapan. Penerapan Question-Answer Relationship (QAR) adalah sebagai strategi dalam mengajar membaca. Penelitian ini dilakukan untuk mendeskripsikan  penerapan QARs dalam pengajaran membaca teks naratif kepada siswa kelas X di MAN Mojokerto. QARs adalah salah satu strategi yang bersinergi dengan pertanyaan. Untuk menerapkan strategi ini, siswa membagi pertanyaan berdasarkan kategorinya dan sumber dari jawaban tersebut sehingga QARs memiliki tujuan  untuk  membantu siswa mempelajari bagaimana menjawab pertanyaan berdasarkan teks yang diberikan. Penelitian ini menggunakan deskriptif kualitatif. Data dari penelitian ini di dapat dari hasil catatan penelitian, interview dan pekerjaan siswa. Hasil dari penelitian ini mengungkapkan bahwa penerapan QARs dapat mendorong siswa untuk membaca dan menjawab pertanyaan. Kesimpulannya, siswa dapat memahami teks ketika menjawab pertanyaan. Siswa juga memiliki kemampuan dalam mengkategorikan pertanyaan untuk menghindari penggunaan waktu yang lama dalam menemukan jawaban. Sebagai tambahan, siswa merasa nyaman meskipun mereka harus menghadapi berbagai macam pertanyaan.

Kata kunci: Strategi Question-Answer Relationship, Pengajaran membaca, Teks naratif

 

Abstract

Reading is an activity for students especially students who learn L2 in English language. Reading needs the higher concentration deciphering the urgent contain to learn. The questioning strategy is able to encourage the students to create a question so that they can comprehend the text. However, the goal and the application in the field are not same with the expectation. The implementation of Question-Answer Relationship (QAR) is as strategy in teaching reading. This research was to describe the implementation of QARs in teaching reading of narrative text for tenth grader of MAN Mojokerto. QARs is one of the strategies which deal with questions. To conduct this strategy, students divide the questions based on the categorization and the source of the answers so that QARs has aim to assist the students learn how to answer the question based on the text given. This is descriptive qualitative research. The data are obtained from the result of observation to fill field notes, the result of interview and the result of students’ work. The result of this study realizes that the implementation of QARs encourages the students to conduct reading and answer the questions. In conclusion, the students are able to comprehend the text while answering the questions. The students also have capability to categorize the questions in order to avoid spending too much time while finding the answer. In addition, the students enjoyed although they had to face a lot of questions.

Keywords: Question-Answer Relationship (QAR) strategy, Teaching reading, Narrative text

Published
2015-07-07
How to Cite
ILMIATUS SHOLICHAH, N. (2015). THE IMPLEMENTATION OF QUESTION-ANSWER RELATIONSHIP (QAR) STRATEGY IN TEACHING READING OF NARRATIVE TEXT FOR TENTH GRADER OF MAN MOJOKERTO. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 3(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/12330
Abstract Views: 226
PDF Downloads: 275