Teaching Descriptive Reading Comprehension Using Team Assisted Individualization (TAI) to the Seventh Grade Students

  • MURNI ASIH

Abstract

Abstrak  

Membaca sebagai salah satu kegiatan pasif dan personal yang dilakukan individu untuk memahami atau mendapat informasi dari teks. Melalui membaca, seorang berusaha untuk mendapat manfaat dari informasi atau pengetahuan yang akan digunakan untuk masa depannya. Di sisi lain mengajarkan membaca di lingkungan pendidikan tidaklah semudah meminta seorang bayi untuk menirukan apa yang mereka lihat di depan mereka pada saat itu. Khand (2004) menyebutkan bahwa ada enam alasan mengapa mengajarkan membaca akan mungkin untuk menghadapi kesulitan. Salah satu kesulitan dalam mengajarkan membaca adalah tidak diberikannya kesempatan kepada siswa untuk berkomunikasi baik dengan guru ataupun dengan temannya untuk mendiskusikan materi yang diberikan. Pada umumnya hal itu terjadi karena terbatasnya waktu dalam kegiatan pembelajaran. 

Penelitian ini berfokus pada penerapan teknik TAI dalam pengajaran membaca teks deskriptif untuk kelas tujuh. Teknik TAI merupakan bagian dari teknik pembelajaran berkelompok yang mengkombinasikan pembelajaran kelompok dan instruksi individu dalam mengajar matematika (Slavin, 1983). TAI dirancang untuk pengajaran matematika tetapi teknik ini masih bagian dari pembelajaran berkelompok. Pada 1995, Slavin menyebutkan bahwa pembelajaran berkelompok dapat digunakan secara efektif pada setiap tingkatan untuk setiap keadaan, dari matematika hingga membaca, dari menulis hingga sains, dari pemecahan permasalahan dasar hingga masalah kompleks. Selanjutnya, penelitian ini berfokus pada penemuan dua fakta, meliputi (1) Bagaimanakah cara guru menerapkan teknik TAI dalam mengajarkan pemahaman membaca deskriptif teks untuk kelas tujuh? (2) Bagaimanakah siswa merespon penerapan teknik TAI dalam pengajaran pemahaman membaca deskriptif teks untuk kelas tujuh? Peneliti menggunakan metode deskriptif kualitatif dan teori Shoimin tentang penerapan teknik TAI. Pada data analisis, peneliti mengikuti panduan analisis data dari Powell dan Renner (2003) meliputi; (1) ketahui data yang akan digunakan, (2) fokus pada analisa, (3) kelompokkan informasi, (4) identifikasi susunan dan hubungan didalam maupun diluar pengelompokkan, (5) interpretasikan – menyatukan data dan analisa.  

Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa penerapan teknik TAI dalam pengajaran pemahaman membaca dekriptif teks untuk kelas tujuh telah diterapkan dengan sukses di salah satu SMP di Kediri, Jawa Timur. Guru memodifikasi dan mengadaptasi teknik berdasarkan teori dari Shoimin sesuai dengan pengalamannya, karakter siswa, waktu, dan lingkungan. Siswa menunjukkan respon yang bagus selama penerapan teknik TAI dalam kegiatan pembelajaran. Sebagian besar siswa menyebutkan bahwa mereka menikmati pembelajaran membaca teks deskriptif selama penerapan teknik TAI. Dari penerapan teknik, siswa dapat belajar tentang toleransi, tanggung jawab, dan kerjasama yang bermanfaat untuk mereka. Suksesnya penerapan teknik tersebut mencerminkan kerjasama antara guru dan siswa sesuai dengan teknik TAI.

Kata Kunci: membaca, teks deskriptif, Team Assisted Individualization (TAI), penerapan, respon siswa 

 

Abstract 

Reading as a single and tend to be silent activity that is done by people to comprehend or gain any information from the text. By reading, reader attempt to get beneficial information and/or knowledge that will be useful for their future. On the other hand, teaching reading in the academic environment is not as easy as asking a baby to imitate what they see at that time. Khand (2004) mentioned that there are six reasons in which teaching reading might face difficulties. One of the difficulty in teaching reading is that there is no chance given to the students to communicate or interact either with the teacher or other friends to discuss about the material given. Generally, it happens because there is a limitation time in the teaching learning process. 

This study focuses on the implementation of TAI technique in the teaching reading of descriptive text to the seventh grade students. TAI technique is one of cooperative learning technique that combined team learning and individualized instruction to teach mathematic (Slavin, 1983). TAI might be designed to teach mathematic but it is still a part of cooperative learning. In 1995, Slavin mentioned that cooperative learning can be used effectively at every grade to every type of context, from math to reading, from writing to science, from basic skills to complex problem solving. Then, this study focuses to figure out two facts, includes (1) How does the teacher implement TAI technique to help seventh grade students comprehend a descriptive text? (2) How do students’ response toward the implementation of TAI technique in teaching reading of a descriptive text to the seventh graders? The researcher applies descriptive qualitative method and Shoimin’s theory about the implementation of TAI. In the data analysis, the researcher does some process of analysis follows a guidance from Powell and Renner (2003), they are; (1) knowing the data, (2) focusing the analysis based on the data, (3) categorizing information, (4) identifying patterns and connections within and between categorize, (5) interpretation – merging the data and the analysis. 

The result of the study shows that the implementation of TAI technique in the teaching reading comprehension of descriptive text to the seventh grade students was successfully implemented in one junior high school in Kediri, East Java. The teacher modified and adapt the theory of TAI implementation from Shoimin based on the teacher’s experience, student’s character, time allocation, and the environment. The students’ show a good response toward the implementation of the TAI technique in the teaching learning process. Most of the students mentioned that they enjoy learning reading descriptive text while TAI technique was implemented. During the technique implementation the students can learn about toleration, responsibility, and teamwork character that is beneficial for them. Indeed, the technique implementation can be applied successfully due to the teacher and the students’ cooperation that refers to the TAI technique.  

Keywords: reading, descriptive text, Team Assisted Individualization (TAI), implementation, students’ response    

Published
2016-05-17
How to Cite
ASIH, M. (2016). Teaching Descriptive Reading Comprehension Using Team Assisted Individualization (TAI) to the Seventh Grade Students. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 4(1). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/15037
Section
Articles
Abstract Views: 126
PDF Downloads: 52