The Analysis of Reading Texts and Task Activities in Pathway to English for the Eleventh Grades of the Senior High School Published by Erlangga.

  • Rahajeng Wahyuningtyas

Abstract

Abstrak

Belajar bahasa asing bergantung pada banyak faktor. Salah satu faktor yang menentukan keefektifan pembelajaran adalah penggunaan buku teks. Penggunaan buku teks di kelas EFL dianggap sebagai komponen penting karena dirancang untuk membantu siswa dalam proses untuk memahami bahasa. Peran buku teks dalam kelas bahasa berbeda-beda, contohnya adalah seperti sebagai sumber bagi guru untuk mengenalkan isi pelajaran, sebagai sumber referensi siswa untuk mengakses pelajaran, dan sebagai sarana yang menyediakan berbagai macam latihan dan kegiatan untuk menunjang kegiatan belajar mengajar. Untuk memperoleh manfaat dari menggunakan buku teks, buku teks terlebih dahulu harus memenuhi kriteria buku teks yang bagus, terutama dalam hal menyediakan model dan masukan bahasa yang efektif, dan menyediakan beberapa kegiatan komunikatif (communicative activities). Efektivitas model dan input bahasa dalam buku teks bergantung pada penggunaan teks. Dalam penelitian ini, teks mengacu pada teks bacaan yang disajikan pada buku. Menyediakan model dan masukan bahasa yang efektif penting untuk mengembangkan ketepatan kemampuan bahasa siswa dengan mengenalkannya pada fitur linguistik dan pola retoris yang akurat dari berbagai jenis teks (Swales, 1990). Sedangkan memberi siswa kegiatan berupa tugas komunikatif sangat penting untuk mengembangkan keterampilan komunikatif siswa (Ellis, 2000). Tujuan utama dari penelitian ini adalah untuk mengetahui keakuratan teks bacaan dan jenis kegiatan tugas komunikatif yang terdapat dalam buku teks bahasa Inggris Pathway to English untuk kelas 11 Sekolah Menengah Atas. Rancangan penelitian ini adalah penelitian kualitatif dan menggunakan checklist sebagai instrumen untuk mengumpulkan data. Data yang diambil  berupa kata, frase, kalimat yang berasal dari teks bacaan dan tugas kegiatan yang disajikan dalam buku.Hasil penelitian menunjukkan bahwa selain teks biografi, tiga teks fungsional lain dari buku ini;  report (laporan), teks hortatory exposition dan teks naratif telah memenuhi karakteristik teksnya. Lebih jauh lagi, fitur teks lainnya (fitur komunikatif & fitur bahasa) secara umum juga telah memenuhi karakteristik fitur teks. Sehingga dapat disimpulkan bahwa buku ini telah memberikan teks yang akurat yang dilihat oleh fitur teks. Sedangkan dalam hal mengidentifikasi jenis kegiatan tugas komunikatif, buku ini menyediakan 6 jenis kegiatan praktikum bahasa Komunikatif, 3 macam kegiatan tugas komunikasi terstruktur, dan 3 macam tugas komunikasi otentik.

Kata kunci: Evaluasi buku, Teks akurasi, Tugas komunikatif

 

 

Abstract

Learning a foreign language depends on some factors. Textbook is one of the factors that determines the effectiveness of learning the language. Textbook is considered as important component since it is designed to help the students to acquire the language. The roles of textbook in language classroom are varies, for example, for the source of the teacher to introduce the content of the lessons, for the students’ source of references, and as the device to provide the students with various exercises and activities to support the learning process. In order to gain the benefit of textbook, textbook should fulfill the criteria of good textbook especially in providing effective language model and input, and some communicative activities. The effectiveness of language model and input is relied on the use of text. In this study, the text refers to the reading text which presented on the textbook. According to Swaless (1990), a textbook should provide an accurate language model and input to develop the accuracy of student’s language proficiency by introducing them to accurate linguistic features and rhetorical patterns of the various kind of text, whereas the importance of textbook to provide some communicative task activities is to develop the students’ communicative skill (Ellis, 2000). The main purpose of this study are to examine the accuracy of the reading texts and the kinds of communicative task activities presented on Pathway to English for the Eleventh Grades of Senior High School. The design of this study was qualitative research and it use checklist as the instrument to collect the data. The data were the reading texts and the communicative task activities, it were in the form of words, phrases, sentences derived from the reading text and the task activities presented on the book. The result of the study showed that other than biography text, the three others long functional texts of the book; report, hortatory exposition and narratives text, have fulfilled the characteristic of the structure of the texts. Furthermore, the other features of the texts (communicative purpose & language features) have also fulfilled the characteristic of its features. Based on the explanation above, it can be stated that this book has provided accurate text viewed by the features of the text. Whereas in terms of identifying the kinds of communicative task activities, these books are providing 6 kinds of Communicative language practice task activities, 3 kinds of Structured communication task activities, and 3 kinds of Authentic communication task activities.

Keywords: Textbook evaluation, accuracy of text, communicative task

 

Published
2018-02-15
How to Cite
Wahyuningtyas, R. (2018). The Analysis of Reading Texts and Task Activities in Pathway to English for the Eleventh Grades of the Senior High School Published by Erlangga. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 6(1). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/22871
Section
Articles
Abstract Views: 88
PDF Downloads: 152