Analysis on Cohesive Devices Errors in EFL University Students’ Argumentative Composition

  • NABILAH CHUSNA KHAIRUNISA

Abstract

Abstrak

Kemampuan untuk menyusun koheren dalam bahasa target bisa sangat . Untuk mengungkapkan kontinuitas yang ada antara satu bagian teks dan yang lainnya, perangkat kohesif digunakan. Dengan menggunakan cohesive devices, diharapkan teks tersebut akan koheren. Namun, penggunaan cohesive devices yang tidak akurat membuat pembaca salah paham dengan apa yang ingin disampaikan oleh penulis. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menyelidiki menyelidiki kesalahan penggunaan perangkat kohesif, dan untuk penyebab kesalahan penggunaan perangkat kohesif dalam esai argumentatif mereka. Selanjutnya, penelitian ini dilakukan dengan menguraikan analisis wawancara dan dokumen, dan untuk memvalidasi digunakanlah hasil dari inter-rater. Hasilnya menunjukkan bahwa siswa melakukan sejumlah kecil kesalahan kohesif (2%) dari 2049 perangkat kohesif. Selain itu, strategi pembelajaran bahasa kedua, pelatihan transfer, dan transfer bahasa merupakan sumber kesalahan penggunaan perangkat kohesif. Meskipun mereka menggunakan perangkat kohesif yang tidak akurat, sebagian besar esai tidak mengganggu keseluruhan makna dan tujuan esai argumentatif.

Kata Kunci: analisis eror, karangan  argumentatif, perangkat kohesif

 

Abstract

The ability to compose coherently in target language can be overwhelming. To expresses the continuity which is exists between one part of the text and another, cohesive devices are used. By using cohesive devices, it is expected that the text will be coherent. However inaccurate uses of cohesive devices lead the readers to misunderstanding what the writer intends to convey. The purpose of this study are to investigate the frequency of use and error , to investigate the forms of cohesive errors, and to find out the factors which cause the EFL university students commit cohesive errors in their argumentative essays. Furthermore, this study was conducted by elaborating interview and document analysis, and to validate the the result inter-rater is reliability is incorporated. The results showed that the students commit small number of cohesive errors (2%) out of 2049 cohesive devices. Moreover, second language learning strategy, transfer training, and language transfer are the sources of students’ cohesive errors. Even though they use inaccurate cohesive device, most of essays were not disturb the whole meaning and purpose of the argumentative essays.

Keywords: error analysis, argumentative composition, cohesive device.  

Published
2018-04-01
How to Cite
CHUSNA KHAIRUNISA, N. (2018). Analysis on Cohesive Devices Errors in EFL University Students’ Argumentative Composition. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 6(1). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/23010
Section
Articles
Abstract Views: 52
PDF Downloads: 373