The Use of Cognitive and Metacognitive Strategies Across Proficiency and Task Complexity

  • DANIEL AQITA ALATAS

Abstract

AbstrakSiswa-siswa memiliki pendekatan dan strategi yang berbeda-beda dalam menghadapi tugas komprehensi membaca. Penelitian ini menginvestigasi strategi kognitif dan metakognitif yang digunakan siswa dengan tingkat kemampuan berbeda dalam tingkat kompleksitas tugas berbeda pula pada siswa-siswa SMA di Surabaya, Indonesia. Think-aloud protocol digunakan dalam mendapatkan data yang direkam, di transkripsi, dan dikode menggunakan kode yang telah ditentukan sebelumnya. Hasilnya menunjukkan bahwa para siswa menggunakan hampir semua strategi kognitif dan metakognitif, kecuali Comprehension Monitoring, Predicting, Visualizing, Adopting an Alignment, dan Analysing the Author’s Craft. bahkan, siswa dengan kemampuan tinggi menggunakan lebih banyak strategi daripada siswa dengan kemampuan rendah, terutama dalam proses Evaluating dan Monitoring. Selain itu, tingkat kompleksitas tugas mempengaruhi penggunaan strategi pada kedua grup; tugas yang lebih rumit membuat strategi Monitoring dan Evaluating lebih banyak digunakan.Kata Kunci: strategi membaca, strategi kognitif, strategi metakognitif, tingkat kompleksitas tugas
AbstractStudents have different approaches and strategies in coping with reading comprehension task. this study investigated the cognitive and metacognitive strategies used by students across proficiency and task complexity of high school students in Surabaya, Indonesia. Think-aloud protocol was used in collecting the data, which were recorded, transcribed, and coded using predetermined codes. The results showed that students employed almost all of the cognitive and metacognitive strategies, excluding Comprehension Monitoring, Predicting, Visualizing, Adopting an Alignment, and Analysing the Author’s Craft. Moreover, High proficiency students were found using more strategies than the low proficiency ones, especially in Evaluating and Monitoring processes. Furthermore, task complexity affects the strategies used by both group; harder task made Monitoring and Evaluating strategies used more. Keywords: reading strategy, cognitive strategy, metacognitive strategy, task complexity
Published
2018-07-25
How to Cite
AQITA ALATAS, D. (2018). The Use of Cognitive and Metacognitive Strategies Across Proficiency and Task Complexity. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 6(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/24652
Section
Articles
Abstract Views: 55
PDF Downloads: 256