Wash-Back of English National Examination on Teaching Learning Process

  • TITIN INDRAWATI

Abstract

Abstrak Di indonesia, sudah dikenal bahwa ujian nasioanal (UN) adalah salah satu persyaratan untuk kelulusan sebagai tes yang berpengarauh pada masa depan, UN mengakibatkan berubahanya proses pembelajaran di kelas ketika mempersiapkan nya. Washback terjadi khususnya pada proses pembelajaran ketika mempersiapkan menghadapi ujian nasional. Washback dapat memberi pengaruh negative dan juga positif. Bagaimanapun, kedua dampat tersebut tergantung pada keadaan di sekitar ketika pembejaran sedang berlangsung. Oleh karena itu, penulis tertarik untuk melakukan observasi tentang bagaimana washback terjadi dan apa dampak negativ dan positi nya terhadap pembeajaran dikelas, guru dan juga murid murid nya. Dalam tujuan ini, satu kelas sebagai partisipan dan 5 diantaranya di jadikan sample data wawancara. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif. Metode yang digunakan adalah metode penelitian deskriptif. Data diperoleh kelas superior dari kelas 12 sekolah menengah atas di SMAN 3 Tuban dan seorang guru bahasa Inggris. Ada lima siswa yang dipilih untuk menjadi sampel penelitian. Peneliti menggunakan dua instrumen untuk mendapatkan data. Itu adalah observasi dan wawancara. Untuk pengamatan, peneliti melakukan observasi catatan lapangan sebagai non-partisipatif. Peneliti mengamati belajar mengajar di belakang kelas tanpa mengambil bagian dari mengajar lebih lama. Kemudian, peneliti menggunakan wawancara semi-struktural sebagai instrumen kedua. Wawancara semacam ini dipilih karena pertanyaan tertulis menjadi substansi wawancara. Studi ini mendukung pengajaran dan pembelajaran terutama untuk mempersiapkan Ujian Nasional. Para guru dan juga siswa sekolah menengah akan menyadari ujian nasional. Lebih lanjut, penelitian ini membuat siswa lebih siap saat menghadapi UN. Kemudian untuk para guru, mereka akan tahu cara mengajar ujian nasional tanpa memberikan dampak negatif bagi guru dan siswa. Yang terakhir, bagi peneliti masa depan yang tertarik untuk melakukan cuci tangan sebagai topik penelitian, penelitian ini akan menginspirasi mereka.Kata Kunci: dampak, ujian nasional, persiapan
AbstractIn Indonesia, it establishes National Examination (NE) as one of the requirement for electing students graduation from the secondary school. As the high-stake test, National Examination gives wash-back. Wash-back happens especially in teaching learning while preparing national examination. The wash-back can impact to both teacher and also students. Besides, wash-back can be positive or even negative. However, both positive and negative wash-back depends on the natural surroundings of teaching learning in the class. Those, the researcher interests to do the observation about how is wash-back of teaching English test and what are the positive and negative impact of both teacher and even students. To this aims, one class participated in this research while 5 of them taking an interviewed. This study is a qualitative research. The method used is descriptive research method. The data was obtained a superior class of twelve grade of senior high school in SMAN 3 Tuban and an English teacher. There were five students selected to become a sample of the study. The researcher used two instruments to get the data. Those were observation and interview. To answer the first research question, observation became the instrument. Then, for the second and third questions the researcher used interview. For the observation, researcher practiced field note observation as the non-participatory. Researcher observed teaching learning in behind of the class without taking part of teaching any longer. Then, researcher used semi-structure interview as the second instrument. This kind of interview was chosen because of the written questions were became the substance of interview. This study support teaching and learning especially for preparing National Examination. The teachers and also the secondary students will be aware of national examination. Further, this study makes the students more prepare while facing NE. Then for the teachers, they will know how to teach national examination without giving negative impact to both teachers and the students. The last, for the future researchers who interest to conduct wash-back as the topic of research, this research will inspire them. Keywords: wash-back, national examination, preparation, impact
Published
2018-11-08
How to Cite
INDRAWATI, T. (2018). Wash-Back of English National Examination on Teaching Learning Process. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 6(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/25956
Section
Articles
Abstract Views: 104
PDF Downloads: 164