The Implementation of Project Based Learning by Making Vlog in Teaching Speaking of Recount Text for Junior High School

  • NOVIA KARTIKASARI

Abstract

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk memfasilitasi siswa untuk aktif dalam berbicara menggunakan bahasa Inggris, di mana diharapkan siswa menghasilkan produk sebagai bukti otentik siswa dalam kegiatan berbicara. Fokus dari penelitian ini adalah untuk melihat proses pembelajaran di kelas dan hasil pembelajaran yang telah diberikan. Selain itu, penelitian ini dirancang untuk menangkap semua fenomena yang berkaitan dengan bagaimana guru menjalankan Project Based Learning di kelas. Untuk pertanyaan penelitian pertama, data diperoleh melalui observasi selama kelas belajar menggunakan catatan lapangan sebagai catatan selama mengajar dan belajar sementara data untuk pertanyaan penelitian kedua diperoleh melalui VLOG atau yang biasa dikenal sebagai Blogging Video yang dibuat oleh siswa. dalam kelompok. Hasilnya menunjukkan bahwa dari ketujuh kelompok tersebut hanya ada satu kelompok yang menunjukkan kemampuan berbicara yang sangat baik dengan pengucapan yang baik. Untuk beberapa kelompok, mereka dapat menggunakan kosakata yang mudah dipahami oleh pemirsa. Sayangnya, ada satu kelompok yang kurang dalam beberapa aspek nilai dan aspek pelafalannya. Dapat disimpulkan bahwa guru dapat menerapkan PBL dengan benar dan benar sehingga dapat memfasilitasi siswa untuk berperan aktif dalam proses pembelajaran, terutama dalam hal berbicara yang dapat dilihat dari hasil video yang dibuat oleh siswa.Kata Kunci: Project Based Learning, Speaking, Teks recount
Abstract This research aims to facilitate students to be active in speaking using English, in which it is hoped that the students produce a product as authentic evidence of students in speaking activity. The focus of this research is to see the learning process in the classroom and the results of the learning that has been given. In addition, this research is designed to catch all the phenomena related to how teacher ran Project Based Learning in the class. For the first research question, the data is obtained through observation during the learning class using the field note as a note during teaching and learning while the data for the second research question is obtained through a VLOG or commonly known as Video Blogging made by the students in groups. The result shows that from those seven groups there was only one group taht showed very good speaking skill with good pronunciation. For some groups, they were able to use vocabularies which were easily understood by the viewers. Unfortunately, there was one group that was lacking in some aspects of the value and the aspect of the pronunciation. It can be concluded that teachers can apply PBL properly and correctly so that it can facilitate students to play an active role in the learning process, especially in terms of speaking which can be seen from the results of the videos made by studentsKeywords: Project Based Learning, Speaking, Recount text
Published
2018-12-05
How to Cite
KARTIKASARI, N. (2018). The Implementation of Project Based Learning by Making Vlog in Teaching Speaking of Recount Text for Junior High School. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 6(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/26154
Section
Articles
Abstract Views: 155
PDF Downloads: 152