Teacher’s Technique in reducing the Students’ Reluctance to Speak English in EFL Classroom

  • NOVITA LISA ARIYANTI

Abstract

Abstrak

Interaksi kelas menuntut siswa untuk berpatisipasi aktif agar interasi tersebut berjalan dengan baik. Permaslahan yang sering dihadapi oleh para guru dalam melasanakan interaksi kelas adalah siswa merasa enggan dan malu dalam menyampaian pemikiran mereka dengan menggunaan bahasa Inggris selama berinteraksi. Penelitian ini bertujuan untuk (1) mendeskripsikan tenik guru dalam mengatasi dengan keengganan siswa untuk berbicara bahasa Inggris di kelas dan (2) menggambarkan peran guru dalam penerapan strategi. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif deskriptif. Peneliti menganalisis data secara kualitatif. Subjek dari penelitian ini adalah guru bahasa Inggris SMA Negeri 1 Mojosari dengan pengalaman mengajar lebih dari 20 tahun. Data diperoleh melalui observasi dan wawancara. Selama pengamatan, peneliti menggunakan field note dan rekaman video untuk membantu dalam pengumpulan data, saat melakukan wawancara, peneliti menggunakan panduan wawancara. Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa guru menggunakan 3 (tiga) teni untuk mengurangi keengganan siswa untuk berbicara bahasa Inggris. Yaitu brainstorming, diskusi kelompok, dan presentasi. Tenik-tenik tersebut mampu memberi lebih banyak kesempatan bagi siswa untuk lebih banyak berbicara. Studi ini juga menemukan bahwa guru bahasa Inggris juga memainkan beberapa peran saat menerapkan strategi. Mereka adalah controller, prompter, participant.

Kata Kunci: kengganan siswa, teknik guru, peran guru

Abstract

Classroom interaction requires students to get involved actively so that classroom interaction can go well. The problem which is often faced by the teacher in conducting classroom interaction is the students are reluctant and shy to deliver and express their idea in English during the classroom interaction. This research aimed to (1) describes the teacher’s techniques in overcoming the students’ reluctance to speak English in class and (2) describe the teachers’ roles in implementing the techniques. This study is a descriptive qualitative study. The researcher analyzed the data qualitatively. The subject of the study is the English teacher of SMA Negeri 1 Mojosari with more than 20 years of teaching experiences. The data was obtained through observation and interview. During the observation, the researcher used field note, and video recording, while conducted interview the researcher used an interview guide to help in obtaining the data. Based on the result, it can be concluded that the teacher used 3 (three) strategies in reducing the students reluctance to speak English. Those are brainstorming group discussion, and presentation. Those techniques are able to give more chance for the students to speak more. This study also reveals that the English teacher also played several roles while implementing the techniques. Those are controller, prompter, and participants.

Keywords: students’ reluctance, teacher’s techniques, teacher’s roles

Published
2019-06-20
How to Cite
LISA ARIYANTI, N. (2019). Teacher’s Technique in reducing the Students’ Reluctance to Speak English in EFL Classroom. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 7(1). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/28140
Section
Articles
Abstract Views: 68
PDF Downloads: 349