The Effect of Using Mind Mapping in Comprehending Narrative Reading Text

  • NUR AHMAD TANTRI NARAYANA DIHARJA

Abstract

Abstrak

Tujuan utama dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah Mind Map dapat menjadi media yang efektif untuk mengajar Bahasa Inggris dalam membaca teks naratif. Penelitian ini dilakukan di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Sidoarjo. Subjek penelitian adalah 66 siswa Teknik Audio Video kelas 10 tahun akademik 2018/2019. Metode dalam penelitian ini adalah semi - Eksperimental. Penelitian dilakukan dalam dua kelas, mereka adalah kelas kontrol dan kelas eksperimental. Data dikumpulkan melalui tes yaitu pre-test dan post-test. Hasil penelitian menunjukkan bahwa teknik mind mapping efektif digunakan dalam pembelajaran membaca teks naratif. Skor yang diperoleh dari kelas eksperimen (9,55) lebih tinggi dari kelas kontrol (5,15). Dari hasil perhitungan statistik, diperoleh bahwa nilai t-observasi (to) adalah 1,852 dan derajat kebebasan (df) adalah 64. Dalam tabel signifikansi 5%, nilai derajat signifikansi adalah 1,669. Membandingkan nilai-nilai itu, hasilnya adalah 1,852> 1,669 yang berarti skor t-observasi (untuk) lebih tinggi dari skor t-tabel (tt). Dengan kata lain, Hipotesis Alternatif (Ha) diterima dan Hipotesis Null (Ho) ditolak. Oleh karena itu, mengajar pemahaman membaca teks naratif dengan menggunakan teknik pemetaan pikiran adalah efektif.

Kata Kunci: Mengajar Reading, Teks Narrative, Mind Map

Abstract

The main objective of this study is to find out whether Mind Map can be effective as a medium for teaching English in reading narrative texts. This research was conducted at the Vocational High School of 1 Sidoarjo. The research subjects were 66 students of the 10th grade Audio Video Engineering academic year 201819. The method in this study is semi-experimental. The research was conducted in two classes, they were the control class and the experimental class. Data was collected through tests namely pre-test and post-test. The results showed that mind mapping techniques are effectively used in learning to read narrative texts. Scores obtained from the experimental class (9.55) are higher than the control class (5.15). From the results of statistical calculations, it is obtained that the value of t-observation (to) is 1.852 and the degree of freedom (df) is 64. In the 5% significance table, the value of the degree of significance is 1.669. Comparing the values, the result is 1.852> 1.669 which means the t-observation score (for) is higher than the t-table (tt) score. In other words, the Alternative Hypothesis (Ha) is accepted and the Null Hypothesis (Ho) is rejected. Therefore, teaching an understanding of narrative text reading using mind mapping techniques is effective.

Key Terms: Teaching Reading, Narrative Text, Mind Map
Published
2019-07-26
How to Cite
AHMAD TANTRI NARAYANA DIHARJA, N. (2019). The Effect of Using Mind Mapping in Comprehending Narrative Reading Text. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 7(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/29700
Section
Articles
Abstract Views: 54
PDF Downloads: 137