Understanding Moral Value in “Aesop’s Fable” in Teaching Writing Narrative Text for Eighth Grade Students

  • SUKMA DWI KRISHNA

Abstract

Abstrak

Saat ini bahasa Inggris adalah subjek dan menjadi bahasa yang sangat penting di dunia. Ada empat keterampilan utama dalam bahasa Inggris; mendengarkan, berbicara, membaca, dan menulis. Keterampilan menulis adalah salah satu dari empat keterampilan yang harus dipelajari oleh siswa. Dalam komunikasi tertulis, ada dua cara berbagi informasi satu sama lain, yaitu teks fungsional panjang dan teks fungsional pendek. Teks fungsional yang panjang seperti teks naratif. Teks naratif adalah teks yang terdiri dari peristiwa, pengalaman, dan imajinasi. Para siswa biasanya mengalami kesulitan dalam memilih tema dan kesulitan dalam mengembangkannya untuk menulis teks naratif. Ada banyak bahan ajar yang menarik untuk menyelesaikan masalah ini agar membantu peserta didik memahami, antusias, tidak bosan, dan juga dapat membangun pendidikan karakter bagi siswa. Dongeng Aesop’s adalah salah satu bahan ajar yang dapat digunakan dalam proses belajar mengajar bahasa Inggris. Studi interpretatif dasar dipilih sebagai desain penelitian. Penelitian ini berfokus pada nilai moral dari hewan yang terhubung dengan kehidupan manusia dan hasil tulisan siswa melalui “Fabel Aesop” dalam menulis teks naratif. Peneliti telah memilih tiga siswa yang diminta untuk menulis ulang teks naratif setelah menonton video dongeng Aesop. Kemudian, setelah menonton video dongeng Aesop, mereka ditanyai beberapa pertanyaan dan membuat nilai moral dalam wawancara untuk mendapatkan informasi secara mendalam. Peneliti menemukan bahwa semua peserta dapat menyebutkan jenis nilai moral dari Fabel Aesop dan pendapat siswa mengenai penerapan nilai moral dari "Fabel Aesop" dalam kehidupan mereka. Para siswa menunjukkan bahwa mereka merasa antusias, senang, dan tidak bosan belajar teks naratif melalui dongeng Aesop.

Kata kunci: Menulis, Teks Naratif, Aesop’s Fable, Pesan Moral

Abstract

Nowadays English is a subject and becomes a very important language in the world. There are four main skills in English; Listening, Speaking, Reading, and Writing. Writing skill is one of the four skills that must be learned by students. In written communication, there are two ways of sharing information with each other. The first is using short functional text and the second is long functional text. Long functional text for example narrative text. The narrative text is a text that consists of events, experiences, and imaginations time. The students usually have difficulty to choose the theme and have difficulty in developing it to write into narrative text. There are many interesting teaching materials to solve this problem in order to help the learners understand, enthusiastic, not bored, and also can build character education for the students. Aesop’s fable is one of the teachings materials that can be used in English teaching and learning process. Basic interpretive study is chosen as the research design. This research focuses on the moral value from the animals connected to human’s life and the students writing result through “Aesop’s Fable” in writing narrative text. The researcher has chosen the three students were asked to rewrite a narrative text after watching the Aesop’s fable video. Then, after watching Aesop’s fable video, they were asked several questions and make the moral value in the interviews to get information in depth. The researcher found that all of the participants could mention kinds of moral value from Aesop’s Fable and students’ opinion concerning the application of moral value from “Aesop’s Fable” in their life. The students show that they felt enthusiastic, fun, and not bored in learning narrative text through Aesop’s fable.

Keywords: Writing, Narrative Text, Aesop’s fable, Moral Value

Published
2019-09-24
How to Cite
DWI KRISHNA, S. (2019). Understanding Moral Value in “Aesop’s Fable” in Teaching Writing Narrative Text for Eighth Grade Students. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 7(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/30604
Section
Articles
Abstract Views: 179
PDF Downloads: 98