The Effectiveness of STAD Technique in Teaching Reading Recount Text for Tenth Graders

  • RIKA PURNAMAWATI

Abstract

Abstrak

Para siswa membutuhkan teknik yang tepat untuk membantu mereka dalam mengoptimalkan keterampilan membaca mereka untuk memahami teks. Peneliti menggunakan teknik STAD dalam penelitian ini karena dapat membuat siswa bekerja bersama dalam sebuah kelompok kecil yang berisi 4-6 anggota heterogen. STAD sebagai teknik telah diteliti dalam beberapa studi yang hanya difokuskan pada implementasi oleh guru. Sementara dalam penelitian ini, peneliti akan fokus pada peningkatan membaca siswa setelah diajarkan dengan menggunakan STAD. Desain penelitian ini adalah penelitian quasi eksperimental. Populasinya adalah siswa kelas X dari satu sekolah Islam di Mojokerto, dan sampelnya adalah 30 siswa X MIPA 2 sebagai kelompok eksperimen, dan 30 siswa X MIPA 1 sebagai kelompok kontrol. Instrumen penelitiannya adalah tes. Data diperoleh dalam bentuk skor pre-test dan post-test. Kemudian, data dianalisis dengan menggunakan Independent-sample T-test. Berdasarkan analisis data menggunakan Independent-sample T-test, nilai Sig. (2-tailed) dari post-test adalah 0,024 yang kurang dari 0,05 dan ini menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan dari nilai rata-rata. Ini menunjukkan bahwa teknik STAD memberikan efek terhadap kemampuan membaca siswa. Besar dampak perbedaannya adalah .84. Besar dampak perbedaannya di atas 0,60 dan dapat disimpulkan bahwa pengobatan yang telah diberikan kepada kelompok eksperimen memiliki efek sedang. Kesimpulannya, teknik STAD adalah teknik yang efektif yang dapat membantu guru untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa dalam teks recount.

Kata Kunci: teknik STAD, kemampuan membaca, teks recount

Abstract

The students need an appropriate technique to help them in optimizing their reading skills for understanding the passage. The researcher used STAD technique in this study because it can make the learners practice in a small group together which contains 4-6 heterogeneous members. STAD is a technique has been investigated in some studies which are only focused on the implementation by the teacher. While in this research, after being taught using STAD, the researcher will concentrate on learners reading improvement. The design of this study is quasi-experimental research. The population is the tenth-grade students’ of one Islamic school in Mojokerto, and the sample is 30 students of X MIPA 2 as the experimental group, and 30 students of X MIPA 1 as the control group. The research instruments are tested. The data are gained in the form of pre-test and post-test scores. Then, the data are analyzed by using the Independent-sample T-test. Based on the data analysis using the Independent-sample T-test, the Sig. (2-tailed) value of the post-test is .024 which is less than .05 and it indicated that there is a significant difference in the means score. It shows that the STAD technique gives an effect on students’ reading ability. The effect size is .84. The effect size is above .60 and it can be concluded that the treatment that had been given to the experimental group has a moderate effect. In conclusion, the STAD technique is an effective technique to help teachers enhance the ability of students to read recount text.

Keywords: STAD the technique, reading ability, recount text


Published
2019-10-08
How to Cite
PURNAMAWATI, R. (2019). The Effectiveness of STAD Technique in Teaching Reading Recount Text for Tenth Graders. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 7(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/30699
Section
Articles
Abstract Views: 48
PDF Downloads: 32