Supplementary Reading Materials in Teaching Reading Comprehension of Narrative Text

  • Lailatul Mufauwazah

Abstract

Abstrak

Pemahaman membaca merupakan salah satu kemampuan siswa dalam membaca yang memiliki pengaruh dalam mendukung tujuan membaca. Dalam kegiatan membaca, tuntutan siswa tidak hanya agar dapat membaca teks yang ada, tetapi mereka juga harus menguasai seluruh isi teks yang mereka baca. Salah satu dari beragam jenis teks yang harus mereka pahami adalah teks naratif. Teks ini dapat berupa kisah nyata dan imajinasi yang tentunya menarik untuk dibaca. Namun, siswa sering bosan dengan kurang beragamnya cerita yang ada. Terkadang, mereka juga hanya disuguhkan serangkaian cerita tanpa ilustrasi atau gambar yang akan membuat siswa antusias dalam membaca teks. Untuk mengatasi kebosanan dan kurangnya antusiasme siswa dalam membaca dan memahami teks naratif, mengembangkan dan menambahkan materi teks naratif adalah suatu hal yang bisa dilakukan. Materi tambahan adalah kegiatan menambahkan materi dalam membaca untuk meningkatkan minat siswa dalam membaca yang diharapkan dapat mempengaruhi pemahaman siswa dalam memahami teks naratif. Pengembangan materi ini dapat dilakukan dengan menambahkan berbagai jenis cerita seperti dongeng, legenda dan mitos, misteri, dongeng, romansa, pengalaman pribadi, dan jenis teks naratif lainnya yang lebih menarik dengan cerita yang lebih beragam. Oleh karena itu, artikel ini akan membahas pengembangan bahan bacaan dalam pembelajaran narrative text dan perannya dalam pemahaman membaca siswa.

Kata Kunci: Pengembangan materi, materi tambahan, pemahaman membaca.

Abstract

Reading comprehension is one of the students’ abilities in reading that gives influence in supporting the purpose of reading. In the reading activity, the students are not only required to be capable of reading the available passage, but they must also master the contents of the text they are reading. One of the many kinds of texts that they must understand is narrative text. This text is in the form of a true story and imagination which is certainly interesting to read. However, students are often bored with less diversity of stories. Sometimes, they are also only presented with a series of stories without illustrations or pictures that will make students enthusiastic to read the text. To overcome boredom and students' lack of enthusiasm in reading and understanding narrative text, developing and adding the material of narrative text is something that can be done. Supplementary material is the addition of material in reading to increase students' interest in reading which is expected to influence the students’ understanding in comprehending narrative texts. The development of this material can be done by adding various types of stories such as fairy tales, legends and myths, mysteries, fables, romance, personal experiences, and other types of narrative texts that are more interesting with more diverse stories. Therefore, this article discusses the development of supplementary reading material in teaching of narrative text and also its role in the students' reading comprehension.

Keywords: Development material, supplementary material, reading comprehension.

 

Published
2020-06-29
How to Cite
Mufauwazah, L. (2020). Supplementary Reading Materials in Teaching Reading Comprehension of Narrative Text. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 8(4). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/33440
Section
Articles
Abstract Views: 359
PDF Downloads: 1144