USING POSTERS AS MEDIA TO TEACH SPEAKING TO THE EIGHTH GRADE STUDENTS OF SMPN 1 MADIUN

  • FITRIA MUJI PRATAWATI

Abstract

 
Setahun yang lalu, peneliti melakukan praktek mengajar di SMPN 1 Madiun. Selama masa pengajaran
itu, peneliti  menemukan bahwa para siswa tidak mampu berbicara secara natural and terkadang mereka
merasa  bingung  ketika  mereka  ingin  menyampaikan  pendapat  pada  teman  sekelas.  Berdasarkan
masalah  yang  ditemukan,  peneliti  memutuskan  untuk  menggunakan  poster  sebagai  media  karena
berdasarkan pernyataan Reilly (2007) penggunaan poster di awal kelas dapat memotivasi siswa untuk
berbicara  Bahasa  Inggris.  Tujuan  dari  penelitian  ini  adalah  untuk  mendeskripsikan  penerapan  poster
sebagai media di dalam kelas untuk mengajar ketrampilan berbicara dan untuk mendeskripsikan respon
siswa terhadap penggunaan poster sebagai media untuk mengajar ketrampilan berbicara. 
 
Penelitian  ini  menggunakan  jenis  penelitian  tindakan  kelas  (PTK)  untuk  menyelesaikan  masalah  di
dalam  kelas.  Pendekatan  yang  digunakan  untuk  mendeskripsikan  data  adalah  pendekatan  kualitatif.
Pendekatan  ini  bertujuan  untuk  mendeskripsikan  secara  mendalam  tentang  partisipan  yang  terlibat.
Subyek  dalam  penelitian  ini  adalah  siswa  kelas  8B  di  SMPN  1  Madiun.  Peneliti  menggunakan  dua
instrumen yaitu catatan lapangan dan wawancara dalam bentuk semi struktur. Untuk mengambil data,
peneliti menggunakan siklus yang terdiri dari perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. 
 
Peneliti sebagai guru yang akan melakukan observasi di beberapa pertemuan. Poster yang dutunjukkan
akan  digunakan  oleh  siswa  untuk  menjelaskan  ide  mereka  yang  berhubungan  dengan  poster.  Pada
mulanya, siswa membuat beberapa kesalahan dalam membuat kalimat. Tetapi, di akhir presentasi, guru
menujukkan kesalahan yang dibuat oleh siswa selama presentasi. Pada presentasi yang kedua, sebagian
besar  siswa   menyadari   untuk  membuat  kalimat  dengan  baik.  Siswa   juga  berpendapat  bahwa
penggunaan  poster  dapat  membuat  suasana  lebih  menyenangkan  daripada  berbicara  dengan  tidak
menggunakan  media.  Kesimpulan  dari  penelitian  ini  adalah  poster  dapat  digunakan  untuk  mengajar
ketrampilan berbicara secara efektif di dalam kelas.
Kata Kunci: posters, berbicara.
   
Abstract
 
  A  year  ago,  the  researcher  had  an  activity  in  SMPN  1  Madiun  called  PPL  2.  During  that
activity,  the  researcher  found  that  the  students  could  not  speak  naturally  and  sometimes  felt
confused  when  they  wanted  to  deliver  the  speech  to  their  friends.  Based  on  the  problem  that  the
researcher found, the researcher decides to use posters as media because based on the statement of
Reilly (2007) using poster at the beginning of the class will awake the students up and tell them that
it is the time to speak. The objectives of this study are to describe the implementation of posters as
media in the classroom to teach speaking and the students‟ responses toward the posters as media to
teach speaking. 
  This research uses an action research to solve the problem of this class. The approach used
by the researcher is qualitative approach. It has a purpose to describe in detail about the participants.
The  subject  of  this  research  is  the  eighth  grade  students  of  SMPN  1  Madiun  who  are  in  B  class.
There are two instruments which are used by the researcher. They are field notes and interviews in
the form of semi-structured. To collect the data, the researcher uses the cycle. In this case, the steps
of the cycle are planning, acting, observing and reflecting. 
  The researcher as a teacher conducted the observation in some meetings. The posters which
were shown by the teacher would be used by the students to present their ideas related to the posters.
At  first,  the  students  made  some  mistakes  in  constructing  sentences.  But,  at  the  end  of  the
presentation session, the teacher showed the mistakes made by the students during presentation. For
the next presentation, most of the students were aware of constructing sentence because the teacher
had shown them the mistakes. The students‟ responses also became a main point of the observation.
The students agreed that using posters can be more exciting media rather than long talking only. For
future presentation, the  students  wanted to use posters to facilitate  them  when in presentation.  In
conclusion, the posters can be used as media to teach speaking effectively in the classroom. 
Keywords: posters, speaking.      

Published
2013-08-15
How to Cite
MUJI PRATAWATI, F. (2013). USING POSTERS AS MEDIA TO TEACH SPEAKING TO THE EIGHTH GRADE STUDENTS OF SMPN 1 MADIUN. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 1(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/3830
Abstract Views: 20
PDF Downloads: 22