THE EFFECTIVENESS OF USING COMMUNICATIVE FEATURES IN TEACHING SPEAKINGTO THE EIGHTH GRADERS IN SMP N 1 SUKOREJO

  • MOHAMMAD ISMIL AROBI

Abstract

Sari. M. V. (2008) berhasil meningkatkan kemampuan berbicara para siswa dengan menerapkan
information gap dalam mengajar speaking. Tetapi tidak seperti penelitian yang sebelumnya, Peneliti
ingin menggali lebih dalam tentang bagaimana meningkatkan kemampuan berbicara para siswa dengan
menggunakan Communicative Features. Seperti yang dikatakan Morrow dalam Larsen-Freeman (2000)
bahwa komunikasi yang sebenarnya memiliki tiga fitur: information gap, choice, dan feedback. Dengan
demikian, ada satu pertanyaan inti dalam penelitian ini.”Sampai sejauh mana communicative feature
efektif dalam meningkatkan kemampuan berbicara pada kelas delapan di SMP N Sukorejo? ”.
Penelitian ini termasuk dalam penelitian quantitative experimental karena ingin menguji teori dari Sari
(2008). Ada dua kelas yang digunakan sebagai sampel dalam penelitian ini., VIII F sebagai kelompok
eksperimen dan VIII D sebagai kelas kontrol. Kedua grup tersebut diberi pre-test dan post-test.
Penelitian ini menggunakan tes lisan sebagai instrument. Tes oral ini ini digunakan untuk mendapatkan
nilai dari para siswa. Hasil perhitungan dari t-test menunjukkan bahwa t-hasil 8.6 sementara t-tabel
2.042 dengan 58 (df). Hal tersebut menunjukkan bahwa ada perbedaan secara signifikan antara nilai
post-test dari kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Dapat disimpulkan bahwa communicative
Features adalah teknik yang efektif yang dapat digunakn untuk mengajar berbicara dikelas untuk kelas
delapan. Peneliti menyarankan pada para guru untuk menggunakan communicative features untuk
mengajar menulis karena besar kemungkinan untuk sukses karena writing adalah kemampuan produktif
seperti berbicara.
Kata Kunci: Berbicara, Communicative Features

Abstract
Sari. M. V. (2008) successfully improves the students’ speaking skill by implementing the information
gap in teaching speaking. But unlike the previous study, the researcher would like to explore more
about how to improve the students’ speaking skill by using Communicative Features. As Morrow said
in Larsen-Freeman (2000) that real communication has three features: information gap, choice, and
feedback. Thus, there was one question as the basic of this research. “To what extent are communicative
features effective in improving the speaking skill of the eighth graders in SMP N 1 Sukorejo?” This
research is an experimental quantitative research because it is used to test the theory of Sari (2008).
There are two classes as a sample in this research, VIII F as the experimental group and VIII D as the
control group. Both groups were given pre-test and post-test. This researcher used oral speaking test as
the instrument. The oral speaking test was used to gain the students’ scores. The calculation result of the
t-test showed that the t-value is 8.6 while the t-table is 2.042 with 58 degree of freedom (df). It means
that there is significant difference between the posttest scores of experimental and control group. It can
be said that Communicative Features is effective technique that could be used to teach speaking in the
classroom for the eighth graders.The researcher suggests that the teachers use Communicative Features
technique to teach writing because there is a big opportunity to be successful too since writing is a
productive skill like speaking.
Keywords: Speaking, communicative features

Published
2013-08-16
How to Cite
ISMIL AROBI, M. (2013). THE EFFECTIVENESS OF USING COMMUNICATIVE FEATURES IN TEACHING SPEAKINGTO THE EIGHTH GRADERS IN SMP N 1 SUKOREJO. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 1(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/3852
Abstract Views: 9
PDF Downloads: 13