Teacher’s Feedback in Teaching Writing of Narrative Texts to the Tenth Grade Students of SMAN 3 Nganjuk

  • DINIK RAHAYU

Abstract

 


Writing skills is considered the most difficult skill. The students usually face many difficulties in
exploring the ideas or even finding the appropriate words to what they want to write. In this research, the
researcher  focuses  on  giving  teachers’  written  feedback  in  teaching  writing  narrative  texts  to  the  tenth
graders of SMAN 3 Nganjuk. Written feedback is taken to provide an interaction between students’ writing
and the teacher. In this process a teacher read the students’ work and responds to it through some written
comments. Based on the background, the researcher did a research in SMAN 3 Nganjuk. The subjects of
the study were the students of X-2. There were 33 students, 13 male and 20 female students. The researcher
takes this grade because based on SI; one of the language skills that must be achieved is a writing skill. In
addition,  a  writing  narrative  text  is  taught  in  this  grade.  This  study  is  descriptive  qualitative.  The
instruments  that  are  used  by  the  researcher  are  observation  checklist,  field  notes,  and  students’  written
works. 
Based  on  the  analysis  data,  the  researcher  collected  the  data  from  three  observations.  The  first
observation, the writing task was given to check the understanding of the students in writing narrative text,
but  the  teacher  didn’t  give  feedback.  In  the  second  and  third  observations  feedback  were  given.  In  the
second observation, the writing task was done in groups.  Meanwhile in the third observation, it was done
individually.  The  researcher  analyzed  the  students’  written  works  that  had  been  given  written  feedback
from  the  teacher.  In  order  to  describe  how  the  students  write  a  narrative  text  based  on  the  elements  of
writing.  The  students’  written  works  were  analyzed  by  ESL  Composition  Profile.  Those  were  described
whether  its  categories  were  very  good,  good,  fair,  and  poor  level.  Teachers’  written  feedback  was
considered as an appropriate way in teaching writing a narrative text because it could motivate the students
to write a narrative text. Furthermore, by giving teacher’s written feedback, the students made progress in
writing  narrative  text.  It  could  be  seen  from  the  results  of  students’  narrative  writing  result.  There  were
progress of the results of the students’ writing in terms of content, organization, vocabulary, language use
and mechanic.
It can be concluded that teacher’s written feedback helps the students write a narrative text. It is
because the teacher gives the feedback clearly, and also one by one. It consists of how the students write
the  generic  structures  and  language  features  of  narrative  texts,  the  tenses  that  the  students  use  in  their
writing  work,  choosing  the  appropriate  words/  diction,  punctuation.  It  makes  the  students  know  and
understand their mistakes in writing a narrative text easily. Finally, the students become interested in the
teaching and learning process.
Key Words: Teacher’ Written Feedback, Writing, Narrative text, Students’ Written Work 

Abstrak
Ketrampilan menulis dianggap sebagai ketrampilan yang paling sulit. Siswa biasanya menghadapi
banyak kesulitan mengungkapkan idea  atau pemilihan kata yang tepat yang akan mereka tulis. Penelitian
ini  Fokus  pada  feedback  dari  guru  di  dalam  pembelajaranb  menulisa    narrative  teks  untuk  siswa  kelas
sepuluh dari SMAN 3 Nganjuk. Feedback disediakan sebagai interaksi di antara pekerjaan siswa dan guru.
Dalam  proses  ini  seorang  guru  membaca  pekerjaan  siswa  da  meresponnya  melalui  beberapa  komen.
Berdasarkan latar belakang yang ditulis, peneliti melakukan sebuah penelitian di SMAN 3 Nganjuk. Peserta
penelitian ini adalah siswa kelas X-2. Ada 33 siswa, 13 laki-laki dan 20 perempuan. Peneliti  mengambil
kelas ini karena berdasarkan SI; salah satu ketrampilan bahasa yang harus dicapai di kelas sepuluh adalah
ketrampilan menulis. Penelitian ini adalah descriptive qualitative. Alat yang digunakan oleh peneliti adalah
observation checklist, Fielf note, hasil pekerjaan siswa.
Berdasarkan data analisis, peneliti mengumpulkan data dari 3 observasi. Observasi yang pertama,
tugas menulis diberikan hanya untuk mengecek pemahaman siswa pada kemampuan menulis narrative teks,
tetapi guru tidak memberikan feedback. Pada observasi yang kedua dan ketiga guru memberikan feedback.
observasi yang kedua tugas menulis di lakukan secara berpasangan. Sedangkan di obnservasi yang ketiga
dilakukan secara individu. Peneliti menganalisis pekerjaan siswa yang sudah diberikan feedback dari guru.
Dengan tujuan untuk mendeskripsikan bagaimana siswa menulis narrative teks berdasarkan unsure- unsur
dari  menulis.  hasil  tulisan  siswa  dianalisis  dengan  menggunakan  rubric  ESL  composition  profile.  Itu
dideskripsikan apakah termasuk dalam level yang sangat bahus, bagus, sedang lemah. Feedback dari giuru
dapat  dikatakan  sebagai  cara  yang  tepat  dalam  pengajaran  menulis  narrative  teks  karena  itu  dapat
memotivasi siswa- siswa untuk menulis narrative teks. Lebih-lebih dengan memberikan feedback dari guru
siswa ada peningkatan dalam menulis narrative teks. Hasil dari siswa menulis dalm bentuk isi, organisasi,
vocabulary,bahasa yang digunakan dan mechanic mengalami peningkatan.
Itu dapat disimpulkan bahwa feedback dari guru membantu siswa dalam menulis sebuah narrative
teks. Itu dikarenakan guru memberikan feedback dengan jelas dan satu persatu. Itu terdiri dari bagaimana
siswa  menulis  generic  structure  dan  language  feature  dari  narrative  teks,  tense  yang  digunakan  dalam
pekerjaan  mereka, pemilihan  kata  yang tepat. pemberian tanda baca. Itu  membuat  siswa  mengetahui dan
mengerti  kesalahan  mereka dalam  menulis  narrative  teks dengan  mudah.  Akhirnya siswa- siswa  menjadi
tertarik pada proses berlangsunganya pembelajaran.
Kata Kunci: Feedback Guru, Menulis, Narrative, Pekerjaan menulis siswa

Published
2013-08-20
How to Cite
RAHAYU, D. (2013). Teacher’s Feedback in Teaching Writing of Narrative Texts to the Tenth Grade Students of SMAN 3 Nganjuk. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 1(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/3912
Abstract Views: 15
PDF Downloads: 27