The Use of Mind Mapping Technique in Learning Writing Recount Text in Junior High School

  • Nazhifah Nazhifah Universitas Negeri Surabaya

Abstract

Abstrak

Menulis adalah salah satu dari empat kemampuan yang paling sulit dikuasai mengingat ada beberapa hal yang perlu diperhatikan. Selain melihat struktur kata yang tepat dan kosa kata yang efektif, siswa perlu meningkatkan minat menulis pada diri mereka sendiri. Karena akibat dari pandemi membuat siswa menjadi jarang menulis dan kemampuan menulis menurun. Maka dari itu, tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengungkap penggunaan teknik mind mapping dalam pembelajaran menulis teks recount pada sekolah menengah pertama. Jenis penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif. Instrumen-instrumen penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah lembar observasi, kuesioner, dan rubrik mind mapping. Hasil yang dapat ditemukan di dalam penelitian ini adalah siswa lebih mudah membuat teks recount dengan membuat kerangka dari mind mapping terlebih dahulu. Melalui pemanfaatan teknik mind mapping dalam pembelajaran menulis teks recount, banyak siswa yang memberikan respon yang baik. Kesalahan dalam membuat teks recount yang sering terjadi pada siswa tidak hanya terletak pada struktur kata dan kosakata, tetapi juga pada mekanik.

Kata kunci : Mind Mapping, Teks Recount, Sekolah Menengah Pertama

Abstract

Writing is one of the four proficiency which is the most arduous ability to be mastered seeing from the components must be paid attention to. Besides, taking notice of proper grammar and effective vocabulary, students need to intensify their writing interest. Because of a pandemic, the students find idleness in writing so that their writing ability goes down every single day. Therefore, the objective of this research is to reveal the application of mind mapping techniques in learning writing recount text in junior high school. This type of research is descriptive quantitative. The research instruments utilized in this research were observation sheets, questionnaires, and mind mapping rubrics. The result that can be found in this study is easier for students to make recount texts by making a framework from mind mapping at first. Through the utilization of the mind mapping technique in learning to write recount text, lots of students gave good responses. The error in making recount texts that often occurs in students is not only in grammar and vocabulary but also in mechanics.

Keywords: Mind Mapping, Recount Text, Junior High School

Published
2022-06-15
How to Cite
Nazhifah, N. (2022). The Use of Mind Mapping Technique in Learning Writing Recount Text in Junior High School. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 10(01), 58-66. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/44302
Section
Articles
Abstract Views: 74
PDF Downloads: 144