THE USE OF ANIMATED CARTOONS AS MEDIA TO TEACH WRITING DESCRIPTIVE TEXT

  • FAIQAH NURIN NABILAH

Abstract

Abstrak

Aktifitas monoton yang dilakukan oleh guru dalam kelas menulis, terutama dalam menulis teks deskriptif menyebabkan siswa kurang termotivasi untuk menulis. Oleh karena itu, guru sebagai model di kelas harus mampu menemukan teknik pengajaran yang dapat membangkitkan motivasi siswa dalam menulis. Dalam hal ini, guru dapat menggunakan media dalam proses pengajaran. Penelitian ini ditetapkan ke dalam penggunaan kartun animasi untuk mengajar teks deskriptif. Berdasarkan alasan tersebut, peneliti mencoba untuk mendeskripsikan proses belajar mengajar dengan menggunakan kartun animasi sebagai media yang dilakukan oleh guru pada poin (1) Bagaimana guru menggunakan kartun animasi sebagai media untuk mengajar teks deskriptif pada siswa? (2) Bagaimana hasil tugas siswa dalam menulis teks deskriptif. (3) Bagaimana siswa merespon penggunaan kartun animasi sebagai media untuk mengajar teks deskriptif?

Penelitian ini ialah penelitian deskriptif kualitatif. Data pertama dalam bentuk deskripsi aktifitas guru selama proses belajar mengajar, sumber data ialah guru yang memimpin proses belajar mengajar. Data kedua ialah hasil tugas siswa dalam menulis teks deskriptif, sumber data ialah siswa yang mengikuti proses pembelajaran. Data ketiga ialah deskripsi atas respon siswa terhadap penggunaan kartun animasi sebagai media untuk mengajar teks deskriptif yang dilakukan oleh guru, sumber data ialah siswa yang mengikuti proses pembelajaran. Peneliti menggunakan lembar observasi tak terstruktur untuk menulis semua informasi yang dilihat dan didengar selama proses belajar mengajar, hasil tugas menulis siswa, dan kuestioner terbuka untuk mengetahui bagaimana respon siswa terhadap penggunaan kartun animasi sebagai media untuk mengajar teks deskriptif yang dilakukan oleh guru.

Guru menggunakan kartun animasi sebagai media untuk mengajar teks deskriptif dengan menarik. Guru mampu memikat siswa ke dalam pelajaran yang diberikan. Sebagian besar siswa memperoleh hasil yang sangat baik pada tulisan mereka. Hasil kuestioner terbuka siswa menunjukkan bahwa sebagian besar siswa antusias selama proses belajar. Dalam pandangan siswa, kartun animasi yang digunakan oleh guru menarik dan dapat membangkitkan motivasi mereka dalam menulis teks deskriptif. Pada kesimpulannya, penggunaan kartun animasi sebagai media untuk mengajar teks deskriptif memiliki peran positif terhadap pelajaran bahasa Inggris, terutama menulis teks deskriptif.

Kata Kunci: Kartun Animasi, Menulis, Teks Deskriptif

 

 

Abstract

The activities which were monotonous done by the teacher in a writing class, especially in writing descriptive text caused the students are lack of motivation in writing. Therefore, teachers as model in class should be able to find a teaching technique which can arouse students’ motivation in writing. In this case, teachers can use media in the teaching process. This research is specified into the use of animated cartoons as media to teach writing descriptive text. For this reason, the researcher tried to describe the teaching and learning process by using animated cartoons as media implemented by the teacher in the point of (1) How the teacher uses animated cartoons as media to teach writing descriptive text. (2) How the result of students’ task in writing descriptive text is. (3) How the students response to the use of animated cartoons as media to teach writing descriptive text.

This research is descriptive qualitative research. The first data was in the form of description of the teacher’s activities during the teaching and learning process, the source of the data was the teacher who conducted the teaching and learning process. The second data was the result of students’ task in writing descriptive text, the source of the data was the students who followed the learning process. The third data was the description of students’ response towards the use of animated cartoons as media to teach writing descriptive text implemented by the teacher, the source of the data was the students who followed the learning process. The researcher used unstructured field notes to write all the information which were seen and heard during teaching and learning process, the result of students’ writing task, and open-ended questionnaires to know the students’ response towards the use of animated cartoons as media to teach writing descriptive text.

The teacher used the animated cartoons as media to teach writing descriptive text attractively. The teacher could engage the students to the lesson given. Most students got excellent category in their writing. The result of students’ open-ended questionnaires showed that most students were enthusiastic during the teaching and learning process. In students’ point of view, the animated cartoons used by the teacher were interesting and could arouse their motivation in writing descriptive text. In conclusion, the use of animated cartoons as media to teach writing descriptive text has positive role towards the English lesson, especially for writing descriptive text.

Keywords: Animated Cartoon, Writing, Descriptive Text

 

Published
2014-08-13
How to Cite
NURIN NABILAH, F. (2014). THE USE OF ANIMATED CARTOONS AS MEDIA TO TEACH WRITING DESCRIPTIVE TEXT. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 2(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/8776
Abstract Views: 32
PDF Downloads: 22