The Implementation of TGT (Teams-Games-Tournament) Technique in Teaching Writing Descriptive Text to the Seventh Graders of SMP Negeri 1 Babat-Lamongan

  • DEVI LEOCANDRA SUJIANTO

Abstract

Abstrak

Menulis adalah salah satu keterampilan berbahasa yang penting yang harus dikuasai oleh siswa untuk menyampaikan ide-ide atau pendapat mereka dalam bentuk tulisan. Namun, menulis juga dikenal sebagai keterampilan yang paling sulit di dalam Bahasa Inggris. Kegiatan menulis sering membuat para pelajar merasa cepat bosan. Disini, peran guru sangat dibutuhkan untuk mempertahankan motivasi siswa dalam hal  menjaga ketertarikan siswa terhadap menulis. Salah satu cara adalah dengan menggunakan teknik Teams-Games-Tournament dalam pengajaran menulis teks deskriptif. Teams-Games-Tournament adalah sebuah teknik dalam metode pembelajaran kooperatif yang dapat digunakan untuk mengajar menulis dengan cara berkerjasama. Dalam hal ini, Teams-Games-Tournament memiliki lima elemen, yaitu class presentation, teams, games, tournament, dan team recognition. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan dari teknik TGT (Teams-Games-Tournament) di dalam pengajaran menulis teks deskriptif kepada siswa kelas VII, respon siswa terhadap penerapan teknik Teams-Games-Tournament, dan hasil tugas menulis siswa. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Subyek penelitian ini adalah 34 siswa di kelas VII-A SMP Negeri 1 Babat-Lamongan. Observasi dengan ceklis, angket, dan juga hasil tugas menulis siswa adalah instrumen penelitian yang digunakan untuk mengumpulkan data. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan dari teknik TGT dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggris khususnya menulis teks deskriptif berjalan dengan baik. Pertama yakni mengenai penerapan TGT yang digunakan oleh guru. Guru memberikan langkah-langkah dari teknik TGT dengan sangat baik. Guru juga memberikan penjelasan yang sangat jelas tentang penerapan Teknik TGT kepada siswa. Kedua adalah respon siswa terhadap teknik TGT. Hasil penilitian menunjukan bahwa hampir semua siswa tertarik terhadap penerapan teknik tersebut. Terakhir adalah hasil tugas menulis siswa. Hasil tersebut dianalisis dengan menggunakan ESL Composition Profile yang memiliki lima macam kriteria; yakni content, organization, vocabulary, language use, dan mechanics. Hasil tugas menulis siswa menunjukkan bahwa Teams-Games-Tournament dapat membantu mereka dalam menulis teks descriptive. Kesimpulan dari penelitian ini, Teams-Games-Tournament dapat digunakan untuk mengajar menulis teks deskriptif terutama untuk siswa kelas VII. Teknik ini juga bermanfaat dan bisa membantu siswa dalam menulis teks deskriptif.

Kata Kunci: Teams-Games-Tournament, menulis, teks deskriptif, respon siswa

 

Abstract

Writing is one of the important language skills that should be mastered by the students to convey their ideas or their opinion in written form. However, writing is known as the most difficult skill in English. Writing process often makes students easily get bored. Here, the teacher is needed to maintain students’ motivation in order to keep students’ interest in writing. One of the ways is by using Teams-Games-Tournament technique in teaching writing, especially in teaching writing descriptive text. Teams-Games-Tournament is a technique of cooperative learning method that can be used for teaching writing cooperatively. It has five elements; those are class presentation, teams, games, tournament, and team recognition. This research is aimed to describe the implementation of Teams-Games-Tournament technique in teaching writing descriptive text to the seventh graders, the students’ responses towards Teams-Games-Tournament, and the students’ writing task results. This research is a descriptive qualitative research. The subjects of this research are 34 students in VII-A of SMP Negeri 1 Babat-Lamongan. Observation checklist, questionnaire, and also students’ writing task results are research instruments used to gain the data. The result of this research indicates that the implementation of TGT technique in teaching and learning English especially in writing descriptive text ran well. The first result was regarding the implementation of Teams-Games-Tournament the teacher applied. The teacher presented most procedures of TGT technique very well. He also gave clear explanation toward the implementation of TGT technique to the students. The second result was students responses towards Teams-Games-Tournament technique. The result shows that almost all students were interested in the implementation of TGT technique. The last is the students’ writing task results. They were analyzed by using ESL composition profile which has five criteria; those are content, organization, vocabulary, language use, and mechanics. And the result shows that TGT could help them in writing descriptive text. In conclusion, Teams-Games-Tournament could be used to teach writing descriptive text particularly for the seventh graders. It is also useful and able to help the students  in writing descriptive text.

Keywords: Teams-Games-Tournament, writing, descriptive text, students’ response

 

 

Published
2014-08-19
How to Cite
LEOCANDRA SUJIANTO, D. (2014). The Implementation of TGT (Teams-Games-Tournament) Technique in Teaching Writing Descriptive Text to the Seventh Graders of SMP Negeri 1 Babat-Lamongan. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 2(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/8961
Abstract Views: 152
PDF Downloads: 76