INDONESIAN ADAPTATIONS OF PIMSLEUR LANGUAGE AUDIO AS A MEDIUM TO LEARN ENGLISH

  • KHOMSATULLAYLI H

Abstract

Abstrak

Penguasaan keterampilan berbicara dalam mempelajari bahasa asing menjadi sebuah prioritas. Oleh sebab itu, para pelajar bahasa asing sering mengevaluasi keberhasilan belajar mereka berdasarkan atas seberapa banyak kemajuan tingkat kecakapan berbicaranya. Observasi awal menunjukkan bahwa keterampilan berbicara bukanlah yang menjadi tujuan fokus pada beberapa kelas bahasa Inggris. Selain itu, para siswa juga lebih cenderung untuk diam dan pasif. Menggunakan Research and Development (R & D) design, penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan audio bahasa Pimsleur dalam versi Bahasa Indonesia ‘bertanya dan memberi tahu arah di bandar udara’ sebagai media untuk mempelajari bahasa inggris dan menguji respons siswa terhadap audio yang dikembangkan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa audio ini adalah media yang layak digunakan untuk mempelajari bahasa Inggris. Ahli materi dan ahli media sepakat bahwa konten audio sesuai dengan tujuan pembelajaran; kurikulum; relevan terhadap kebutuhan siswa; dan memenuhi prinsip-prinsip materi mendengarkan oleh Brown dan Yule (1983). Selain itu, data juga menunjukkan bahwa semua siswa atau 100% menyatakan senang dengan penggunaan adaptasi audio bahasa Pimsleur dalam versi bahasa indonesia ini.

Kata kunci: Berbicara, bertanya dan member tahu arah di Bandar udara, adaptasi audio bahasa Pimsleur dalam versi Bahasa Indonesia.

Abstract

The mastery of speaking skills in English is a priority for many second-language or foreign-language learners. Consequently, learners often evaluate their success in language learning as well as on the basis of how much they feel they have improved in their spoken language proficiency. Preliminary observation done showed that oral or speaking skill was not become a focus objectives in some English classes. It was also found that the students tended to silent and passive. Using Research and Development (R & D) design, this study aimed to develop Indonesian adaptations of Pimsleur Language Audio ‘Asking and Giving Directions in an Airport’ as a medium to learn English and to investigate the students’ response toward the adapted audio. The result showed that the Indonesian Adaptations of Pimsleur Language Audio was an appropriate audio medium to learn English. The material and media experts agreed that the audio material was suitable with the objectives of the study; curriculum; relevant to the students’ need; and fulfilling the principles of listening materials proposed by Brown and Yule (1983). Furthermore, data showed that all students or 100% said that they like the using of the Indonesian adaptations of Pimsleur Language Audio.

Key terms: Speaking, asking and giving direction in an airport, Indonesian adaptations of Pimsleur language audio.

Published
2014-08-20
How to Cite
H, K. (2014). INDONESIAN ADAPTATIONS OF PIMSLEUR LANGUAGE AUDIO AS A MEDIUM TO LEARN ENGLISH. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 2(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/9033
Abstract Views: 34
PDF Downloads: 19