PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN IPA TERPADU MODEL INTEGRATED PADA SUBPOKOK BAHASAN MATA SEBAGAI ALAT OPTIK DI KELAS VIII SMP

  • YOHANA SARASWATI

Abstract

Development of the Integrated Science Learning Integrated models with subpokok discussion "Mata Sebagai Alat Optik" done as an example to address the problem of integrated science teaching in middle school are still taught separately with a single teacher or team teaching. The development of this device aims to determine the feasibility of learning, learning outcomes by implementing a learning device that has been developed, and the response of students towards learning device. Development of devices using the 4P model, but limited only to the development stage. The test device using the design of One Group Pretest-posttest in class VIII Junior High School 22 Surabaya as many as 15 students. The results of the study of learning by lecturers and teachers say that the development of the device is feasible for use in learning activities. Learning outcomes of students completed 80% and 20% incomplete. Students respond positively to the learning that has been developed with the percentage of 80,2%.

Keywords : the learning, Integrated Science Integrated Model, eye as an optical instrument, 4-P models, test results to learn, student responses.

Abstrak. Pengembangan perangkat pembelajaran IPA Terpadu model Integrated dengan subpokok bahasan ”Mata Sebagai Alat Optik” dilakukan sebagai salah satu contoh untuk mengatasi problematika pembelajaran IPA Terpadu di SMP yang masih diajarkan secara terpisah dengan guru tunggal atau team teaching. Pengembangan perangkat ini bertujuan untuk mengetahui kelayakan perangkat pembelajaran, hasil belajar dengan menerapkan perangkat pembelajaran yang telah dikembangkan, dan respons siswa terhadap perangkat pembelajaran. Pengembangan perangkat menggunakan model 4-P tetapi dibatasi hanya sampai tahap pengembangan. Uji coba perangkat menggunakan desain One Group Pretest-Postest di kelas VIII SMP Negeri 22 Surabaya sebanyak 15 siswa. Hasil telaah perangkat pembelajaran oleh dosen dan guru menyatakan bahwa pengembangan perangkat sudah layak untuk digunakan dalam kegiatan pembelajaran. Hasil belajar siswa tuntas 80% dan tidak tuntas 20%. Respons siswa positif terhadap perangkat pembelajaran yang telah dikembangkan dengan prosentase 80,2%.

Kata-kata kunci: perangkat pembelajaran, IPA Terpadu model Integrated, mata sebagai alat optik, model 4-P, tes hasil belajar, respons siswa.
Section
Articles
Abstract Views: 67
PDF Downloads: 304