PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM POSING (PENGAJUAN SOAL) TIPE WITHIN SOLUTION POSING PADA HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI IPA POKOK BAHASAN FLUIDA STATIS DI SMA NEGERI 2 BANGKALAN

  • FATHUR ROZY

Abstract

The purpose of the  research to know the management of learning a model of learning the problem of posing type within solution posing have done on learning and teaching and knowing the influence of a problem posing learning model type within solution posing against study result of the students on fluid statics subject matter. The design of this research is true experimental design. The population of research is all the students class xi ipa senior high school 2 bangkalan which consisted of five classes. A sample of research consisting of one class of experiments ( xi-ipa 5 ) and one class of control ( xi ipa 3 ). The result of pretest analyzed with the homogeneity, normality and acquired all classes distributed normal and homogeny. Based on the result analysis t-test two parties on the post-test obtained tcalculate class xi ipa 5 of 4.28 with ttable 2,00.It showing that averages of this study result of the class experiment different with the class control because tcalculate is not in -ttable and it; tcalculate and it; ttable. The value of tcalculate on t-test one party class xi ipa 5 equal to tcalculate on t-test two parties with ttable of 1.67. This shows that the average results of the experiment class of learning better than classroom control as tcalculate >  ttable. The conclusion  that application of problem posing lerning model type within solution give a good posing against the student learning outcomes in a fluid statics subject matter in class XI IPA senior high school 2 Bangkalan.

Key Words : problem posing learning model, type within solution posing, output learnning, fluid statics

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keterlaksanaan pengelolaan pembelajaran model pembelajaran problem posing tipe within solution posing pada kegiatan belajar mengajar dan mengetahui pengaruh model pembelajaran problem posing tipe within solution posing terhadap hasil belajar siswa pada materi fluida statis. Rancangan penelitian ini adalah true experimental design. Populasi penelitian adalah seluruh siswa kelas XI IPA SMA Negeri 2 Bangkalan yang berjumlah lima kelas. Sampel penelitian terdiri dari satu kelas eksperimen (XI-IPA 5) dan satu kelas kontrol (XI IPA 3). Hasil pretest dianalisis dengan uji normalitas dan homogenitas, didapatkan semua kelas berdistribusi normal dan homogen. Berdasarkan hasil analisis  uji-t dua pihak terhadap nilai post-test didapatkan thitung kelas XI IPA 5 sebesar 4,28 dengan ttabel sebesar 2,00.Hal ini menunjukkan rata-rata hasil belajar kelas eksperimen berbeda dengan kelas kontrol karena thitung tidak berada pada -ttabel < thitung < ttabel. Nilai thitung pada uji-t satu pihak kelas XI IPA 5 sama dengan thitung pada uji-t dua pihak dengan ttabel sebesar 1,67. Hal ini menunjukkan bahwa rata-rata hasil belajar  kelas eksperimen lebih baik daripada kelas kontrol karena thitung > ttabel. Dapat disimpulan bahwa penerapan model pembelajaran problem posing tipe within solution posing memberikan hasil yang baik terhadap hasil belajar siswa pada pokok bahasan fluida statis di kelas XI IPA SMA Negeri 2 Bangkalan.

Kata-kata kunci : model pembelajaran problem posing, tipe within solution posing, hasil belajar siswa, fluida statis
Section
Articles
Abstract Views: 52
PDF Downloads: 45