STRATEGI PROMOSI KAFE RVANG MELALUI INSTAGRAM SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN PENGUNJUNG

  • yusriyyah Labibah UNESA
  • Mutiah, S.Sos., M.I.Kom Universitas Negeri Surabaya
Keywords: Promotion via Instagram, Cafe, Coffee Shop, Rvang Cafe Ketintang

Abstract

This research is motivated by the increasing number of consumers in a cafe due to promotional activities carried out primarily using Instagram. The reality is that many visitors to the Rvang cafe are dominated by students, this is based on the factor of the need for a place to do assignments, socialize and to unwind. Rvang Cafe chooses Instagram as the main medium for its promotion using the features available both free and paid. This study aims to determine the sales promotion strategy for Rvang cafe via Instagram as an effort to increase consumer buying interest. This research uses a qualitative approach with a case study method. The data obtained was collected through observation, interviews and documentation. The results of this study showed that all informants in this study were Rvang cafe owners, heads of the Rvang cafe marketing division, visitors and also Rvang cafe Instagram followers. The three things include the communication delivered on Instagram, the context or story that is formed, and finally the connection that is built and maintained with customers.

References

Alo, L. 2011. Komunikasi: Serba Ada Serba Makna. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Asmaradewi Yohanna. 2019. Peran Instagram Sebagai Media Promosi Dalam Meningkatkan Jumlah Pengunjung Pada Cafe Mas Bro. Skripsi Fakultas Ekonomi Universitas Semarang
Bilqis Fatimah. 2018. Penggunaan Instagram Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan. Skripsi Program Studi Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial Dan Humaniora Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
Delayne, D. 2013. New Business Networking: How to Effectively Grow Your Business Network Using Online and Offline Methods. USA: Que Publishing.
Hananda Virga dan Nirawati Lia. 2021. Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Pada Cafe Rvang Di Ketintang Surabaya. Jurnal Revolusi Indonesia Volume 1, No. 8, Juli 2021.
Kotler, P., & Armstrong. 2012. Manajemen Pemasaran. Bandung: Alfabeta.
Lupiyoadi dan Hamdani, 2006. Manajemen Pemasaran jasa Edisi kedua. Penerbit Salemba Empat: Jakarta.
Meldarianda R dan Lisan H. 2010. Pengaruh Store Atmosphere Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Resort Café Atmosphere Bandung. Jurnal Bisnis dan Ekonomi (JBE), Vol. 17, No. 2 ISSN: 1412-3126 97 September 2010.
Morissan. 2010. Periklanan: Komunikasi Pemasaran Terpadu. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Nurudin. 2013. Media Sosial Baru dan Munculnya Revolusi Komunikasi. Yogyakarta: Program Studi Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial dan Politik Universitas Muhammadiyah .
Putra Aditya Pratama. 2018. Aktivitas Komunikasi Pemasaran Online Hexaimages Surabaya. Jurnal Program Studi Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial Dan Politik Universitas Sebelas Maret Surakarta
Royan, Frans M. 2004. Marketing Selebrities. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Sekar, Dinda dan Nuraeni, Reni. 2019. “Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi (Studi Deskriptif Pada Happy Go Lucky House)”. Jurnal Common Vol3, No1 Juni 2019.
Setyowati E dan Dyah A. 2017. Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Manfaat, Computer Self Efficacy, Dan Kepuasan Pengguna Sistem Informasi Akuntansi. Jurnal JRAK, Volume 13, No 1 Februari 2017.
Tapumbolon M, Rachma Y, dan Atnan. 2016. Strategi Promosi Coffee Shop Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun @Crematology). e-Proceeding of Management : Vol.3, No.2 Agustus 2016
Internet
Koloway, Bobby Constantine. 2017. “Bisnis Kuliner di Surabaya Diyakini Tumbuh 20 Persen Tahun ini, Faktor Pendorongnya ternyata Hal ini”. http://surabaya.tribunnews.com/2017/02/27/bisnis-kuliner-di-surabaya-diyakini-tumbuh-20-persen-tahun-ini-faktor-pendorongnya-ternyata-hal-ini. diakses pada 20 September 2021.
Widarti Peni. 2014. “Percepatan Infrastruktur Bakal Pacu Pertumbuhan 15%”, https://traveling.bisnis.com/read/20140914/223/257191/percepatan-infrastruktur-bakal-pacu-pertumbuhan-15, diakses pada 20 September 2021.
Published
2023-07-31
How to Cite
Labibah, yusriyyah, & S.Sos., M.I.Kom, M. (2023). STRATEGI PROMOSI KAFE RVANG MELALUI INSTAGRAM SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN PENGUNJUNG. The Commercium, 7(3), 58-66. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/Commercium/article/view/56612
Abstract Views: 120
PDF Downloads: 193