SD Al Hikmah Surabaya's Branding Strategy to Maintain the Image of an Upper Segment Islamic School
DOI:
https://doi.org/10.26740/tc.v9i1.65996Keywords:
Branding, Image, Islamic School, Upper Segment, SD Al Hikmah SurabayaAbstract
This research is entitled “Branding Strategy of SD Al Hikmah Surabaya to Maintain the Image of Upper Segment Islamic School”. This study aims to analyze the branding strategy applied by SD Al Hikmah in maintaining the image of the upper segment Islamic school. This research uses a qualitative approach with a case study method. Data were collected through in-depth interviews, observation, and documentation analysis. The results showed that SD Al Hikmah Surabaya implemented a branding strategy through four main stages, namely brand identity, brand personality, brand positioning, and brand communication. The implementation of this strategy is reflected in various programs such as grand opening and trial class, utilization of Sekolahku learning platform, activation of social media especially Instagram, information disclosure, and building harmonious relationships between teachers, students, and parents. This research contributes to the understanding of branding strategies in the context of Islamic education, especially for schools that target the upper segment. The implications of this research can be a reference for other Islamic education institutions in designing effective branding strategies to build and maintain the school's image in the midst of increasingly fierce competition.
Downloads
References
Aaker. D. (1991). Manajemen Ekuitas Merek, memanfaatkan nilai dari suatu merek,
Abidin, A.R, dkk. (2023). Motivasi Intrinsik
Arikunto, S. 1992. Prosedur Penelitian. Jakarta: Bina Aksara
Aufa. M. (2019). Motif Memilih Sekolah Islam di Surabaya.
Bayu, K. Dan Habibah, S. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Citra Sekolah
Terhadap Kepuasan Siswa pada SMK Swastta Kabupaten Subang. Jurnal
Ilmiah Magister Manajemen (Diakses dari jimm.mm.pasca.unikom.ac.id pada 7 Juli 2024)
Gelder, S.V. 2005. Global Brand Strategy. London: Kogan Page, 2005
Guba, E., dan Lincoln, Y. (1987). Competing Paradigms in Qualitative Research.
Ikmal, Novita, dkk. 2020. Strategi Perencanaan di Surabaya dalam Pertumbuhan
Ekonomi melalui Sektor- Sektor Unggulan. Governance: Jurnal Kebijakan
Manajemen Publik. (Diakes dari uwp.ac.id pada 16 Juni 2024)
Kaputa, C. (2010). You are a Branding, Terj: Bunga Putra. Jakarta: Gagas Media
Keller, K.L. (2013). Strategic Brand Management Building, Meansuring dan Managing
Brand Equity. United States of America. British Library Cataloguing in
Publication Data
Moleong,L.J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Banding: Remaja Rosdakarya
Pambudi, S. 2023. Pengaruh Bauran Komunikasi Pemasaran Terhdapat Keputusan Siswa Memilih SMA Al Hikmah Surabaya. Commercium Vol 6 No 3 Tahun 2023
Prasetyo, B. D dan Febriani, N. S. (2020). Strategi Branding: Teori dan Prespektif
Komunikasi dalam Bisnis. Universitas Brawijaya Press.
Riyono. (2018). Strategi Branding Menuju Sekolah Bermutu: Studi Multisite di SD
Muhammadaiyah 2 Tulangan dan SD Muhammadiyah Bangil. Tesis. (Diakses
dari www.researchgate.net/publication/327417052 pada 7 Juli 2024)
Santosa. N. 2022. Strategi Rebranding Trimurti Senior High School dalam
Meningkatkan Citra Sekolah Modern
Siswono, Tatag. 2017. Pembelajaran Matematika yang Realistik Humanistik
Sujdarwo. 2011. Metodologi Penelitian Sosial. Bandung: Mandar Maju. h.25
Suyatno. (2015). Sekolah Islam Terpadu Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal “Al
Qalam”. UIN Sunan Kalijaga. Yogyakarta. Vol 21 No 1 Juni 2015
Sholihah, T. (2018). Strategi Manajemen Humas Dalam Menciptakan School
Branding pada Sekolah Islam Terpadu. J-MPI (Jurnal Manajemen Pendidikan
Islam), 3 (2),72-84. (Diakses dari ejournal.uin-malang.ac.id pada
15 Juni 2024)
Swasty, W. (2016). Branding: Memahami dan Merancang Strategi Merek,
Bandung; Remaja Rosdakarya, 2016) pada 6 Juli 2024)
Wijaya, M. (2013). Promosi, Citra Merek dan Saluran Distribusi Pengaruhnya
Terhadap Keputusan Pembelian Jasa Terminix di Kota Manado. Jurnal Riset
Ekonomi dan Manajemen Bisnis dan Akuntansi.
Wijaya. Nonaventura Arya. 2010. Strategi Komunikasi Pemasaran dalam
Membentuk Brand Personality (Studi Deskriptif Mengenai Strategi KomunikasiPemasaran PeterSaysDenim dalam Membentuk Brand Personality).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Abstract views: 121
,
PDF Downloads: 185