DOI:
https://doi.org/10.26740/ujced.v3n1.p%25pAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengaruh penerapan model pembelajaran inkuiri dengan hands on minds on activity pada materi termokimia terhadap hasil belajar siswa. Penelitian ini dilakukan dengan desain penelitian One-Group Pretest-Postest Design. Instrumen penelitian yang digunakan adalah lembar observasi pengelolahan pembelajaran dan aktivitas siswa serta lembar soal tes. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Pengelolahan model pembelajaran inkuiri dengan hands on minds on activity pada pertemuan pertama sebesar 83,33% (sangat baik) dan pertemuan kedua sebesar 84,03% (sangat baik). (2) Aktivitas siswa pada model pembelajaran inkuiri dengan hands on minds on activity didominasi oleh aktivitas mendengarkan pada pertemuan pertama sebesar 30,37% dan pertemuan kedua sebesar 27,78%. Hands on activity siswa ditunjukkan melalui kegiatan melakukan percobaan pada pertemuan pertama sebesar 11,11% dan pada pertemuan kedua sebesar 12,96% dan minds on activity siswa selama melakukan percobaan tersebut terlihat pada tahap-tahap LKS yang berorientasi inkuiri (3) Hasil belajar rata-rata siswa secara klasikal pada pretes sebesar 21,83 dan pada postes sebesar 87,43. Peningkatan hasil belajar siswa tersebut dalam kategori tinggi dengan perolehan skor gain ternormalisasi <g> sebesar 0,84.
Kata Kunci: Inkuiri, Hands On Minds On Activity, Hasil Belajar, Termokimia.
This study aimed to describe the effect of the implementation of inquiry learning model with hands on minds on activity on students’s thermochemistry achievment. The research was conducted by the research design One-Group Pretest-posttest design. The research instrument used is a learning management and students activity observation sheet, and test booklet. The results showed that: (1) inquiry learning model with hands on minds on activity learning management at the first meeting by 83,33% (excellent); the second meeting by 84,03% (excellent). (2) Students activity at inquiry learning model with hands on minds on activity is dominated by hearing at the first meeting by 30,37%; the second meeting by 27,78%. Student’s hands on activity showed by conduct an experiment at the first meeting by 11,11%; the second meeting by 12,96% and student’s minds on activity at conduct the experiment showed by step to step inquiry worksheet. (3) Student’s achievments at pretes 21,83 and at posttes 87,43. This improvment is high. It’s evidenced by gain score <g> as 0,84.
Key words: Inquiry, Hands On Minds On Activity, Student’s Achievment, Thermochemistry.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
The license terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) requires attribution to the original creator, permits non-commercial use, and does not allow for the application of legal or technological restrictions on others' use.

