Pembelajaran Ekonomi Pada Masa Pandemi Covid-19
Abstract
This study seeks to find out how economics teachers carry out online learning during the COVID-19 pandemic. This research method uses a qualitative descriptive type, while data collected using interviews with several economics teachers in the Surakarta senior high schools using WhatsApp. The data were collected using purposive and snowball sampling. The results showed that the economics teachers prepared learning instruments at the beginning of the semester. However, the instruments were only the edited instruments from the previous semester. The economics teachers only adjusted them. The instruments made were only as administrative requirements for reports to the local education office. The instruments were not implemented during the learning process. Economics teachers used several media to connect with their students such as WhatsApp Group, Google Classroom, Google Meet, and YouTube. For learning assessment, they used Google Form, Quizzzz, Quipper School, Mentimeter, Kahoot, and the school's e-learning software.
References
Andrini, V. S., & Pratama, H. (2021). Implementasi Quiz Interaktif dengan Software Mentimeter dalam Meningkatkan Hasil Belajar . Jurnal Mimbar Ilmu, 26(2), 287 - 294. doi:http://dx.doi.org/10.23887/mi.v26i2.36923
Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran daring Selama Masa Pandemi Covid-19 oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(3), 282 - 289. doi:https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p282-289
Arifin, A. N., & Hala, Y. (2018). Pelatihan Penyusunan Perangkat Pembelajaran Biologi Berdasarkan Kurikulum 2013 pada Guru Biologi Kota Makassar. Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat. 5, hal. 369 - 371. Makassar: LPPM Universitas Negeri Makassar. Dipetik Agustus 8, 2021
Ayuni, D., Marini, T., Fauziddin, M., & Pahrul, Y. (2021). Kesiapan Guru TK Menghadapi Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 414 - 421. doi:10.31004/obsesi.v5i1.579
Bunyamin, Rudiansyah, R., Hidayat, E., & Suryani, E. (2020). Kepala Sekolah dalam Supervisi Akademik. Syntax Idea, 2(12), 1028 - 1035. Diambil kembali dari https://www.jurnal.syntax-idea.co.id/index.php/syntax-idea/article/view/791
Depdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretaris Negara Republik Indonesia.
Dhawan, S. (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of Covid-19 Crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5 - 22. doi:https://doi.org/10.1177/0047239520934018
Febriana, R. (2019). Kompetensi Guru. Jakarta: Bumi Aksara.
Harahap. (2020). Penelitian Kualitatif. Medan: Wal Ashri Publishing.
Harahap, S. A., Dimyati, & Purwanta, E. (2021). Problematika Pembelajaran Daring dan Luring Anak Usia Dini bagi Guru dan Orang Tua di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1825-1836. doi:https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1013
Haryanti, R. (2021, Maret 2). Kompas News. (I. Maullana, Editor) Diambil kembali dari Kompas.com: https://megapolitan.kompas.com/read/2021/03/02/15304221/setahun-covid-19-jakarta-jadi-provinsi-pertama-yang-tutup-sekolah-dan-wfh?page=all
Isbianti, P., & Andriani, D. E. (2021). Pelaksanaan Supervisi Akademik oleh Kepala Sekolah Menengah Pertama Negeri di Klaten Jawa Tengah. Jurnal Manajemen Pendidikan , 3(1), 75 - 85. Diambil kembali dari https://journal.uny.ac.id/index.php/jmp/article/view/39020
Karim, M. (2020). Keterampilan Abad 21 dan Desain Pembelajarannya. Proceeding International Conference on Islamic Education. 5, hal. 161-169. Malang: Faculty of Tarbiyah and Teaching Training, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Diambil kembali dari http://conferences.uin-malang.ac.id/index.php/icied/article/view/1240
Kemendikbud. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 36 Tahun 2018. Jakarta: Kepala Biro Hukum dan Organisasi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kemendikbud. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 37 Tahun 2018. Jakarta: Kepala Biro Hukum dan Organisasi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan .
Kemendikbud. (2020 ). Keputusan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 719/P/2020 tentang Pedoman Pelaksanaan Kurikulum Pada Satuan Pendidikan dalam Kondisi Khusus. Jakarta: Kepala Biro Hukum Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan .
Mahariyanti, E., & Hadi, S. (2020). Efektivitas Penggunaan Blended Learning dengan Platform Quipper School terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Biologi Kelas XI MIPA di SMAN 2 Selong. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(4), 911 - 920. doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.4314057
Minsih, & Galih, A. (2018). Peran Guru dalam Pengelolaan Kelas . Profesi Pendidikan Dasar , 5(1), 20 - 27. doi:https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.6144
Mukhtar, K., Javed, K., Arooj, M., & Sethi, A. (2020). Advantages, Limitations and Recommendations for Online Learning during COVID-19 Pandemic Era. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36(COVID19-S4), 27 - 31. doi:https://doi.org/10.12669/pjms.36.COVID19-S4.2785
Mukminah, Wijaya, H., & Hirlan. (2021). Problematika Pembelajaran Saat Pandemi Covid-19 di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Ulum Mertak Tombok. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 5(1), 320-326. doi:http://dx.doi.org/10.36312/jisip.v5i1.1700
Mulatsih, B. (2020). Penerapan Aplikasi Google Classroom, Google Form, dan Quizzizz dalam Pembelajaran Kimia di Masa Pandemi Covid-19. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 16 - 26.
Muthuprasad, T., Aiswarya, S., Aditya, K., & Jha, G. K. (2021). Students’ Perception and Preference for Online Education in India during COVID -19 Pandemic. Social Sciences & Humanities Open, 3(1), 1 - 11. doi:https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100101
Ningsih, S. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi Teknologi Pembelajaran, 7(2), 124 - 123. doi: http://dx.doi.org/10.17977/um031v7i22020p124
Oktanisa, L., & Fitrayati, D. (2018). Pengembangan Asesmen Soal Berbasis Higher Order Thinking Skills Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 6(3), 355 - 361. doi:https://doi.org/10.26740/jupe.v6n3.p%25p
Ota, M. K., Djou, A. M., & Numba, F. F. (2021). Problematika Pembelajaran Daring Siswa Kelas VII SMPN 1 Ende Selatan, Kabupaten Ende. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 74-81. doi:https://doi.org/10.37478/mahajana.v2i1.769
Pamungkas, W. W. (2021, Maret 19). Kabar Jabar. Diambil kembali dari bisnis.com: https://bandung.bisnis.com/read/20210319/549/1369755/disdik-jabar-apresiasi-pembagian-tablet-untuk-siswa-belajar-daring
Prahara, R. S., & Jamil, A. S. (2018). Konsep Pembelajaran Ekonomi Berbasis Ekonomi Kreatif. Indonesian Interdisciplinary Journal of Sharia Economics (IIJSE), 1(1), 7-18. doi:https://doi.org/10.31538/iijse.v1i1.68
Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad ke-21 dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 2239-2253. Diambil kembali dari https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JIPK/article/view/17824
Rosali, E. S. (2020). Aktifitas Pembelajaran daring Pada Masa Pandemi Covid-19 di Jurusan Pendidikan Geografi Universitas Siliwangi Tasikmalaya. Geography Science Education Explored Journal, 1(1), 21 - 30. Diambil kembali dari http://jurnal.unsil.ac.id/index.php/geosee/article/view/1921
Rosilawati, T. (2014). Supervisi Akademik dalam Upaya Peningkatan Motivasi Guru Menyusun Perangkat Persiapan Pembelajaran. Jurnal Penelitian Tindakan Sekolah dan Kepengawasan, 2(2), 57 - 62. Diambil kembali dari http://i-rpp.com/index.php/jptsk/article/view/180
Saftiani, T. (2021, Maret 2). Pendidikan. Diambil kembali dari Pikiran Rakyat Cirebon.com: https://cirebon.pikiran-rakyat.com/pendidikan/pr-041518708/fasilitasi-pembelajaran-daring-kemendikbud-beri-bantuan-kuota-data-internet-tahun-2021
Sudirman, D. (2013). Kesesuaian Antara Persiapan Mengajar dengan Pelaksanaan Pembelajaran oleh Guru IPA SMP Negeri Se-Kecamatan Lengayang Kabupaten Pesisir Selatan. Simbiosa, 2(2), 61 - 65.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suharyadi, Purwanta, W., Saparuddin, Putra, E., & Wulandari, A. (2014). Kurikulum 2013: Pedoman Guru Mata Pelajaran Ekonomi untuk Sekolah Menengah Atas (SMA)/Madrasah Aliyah (MA). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Supriatin. (2021, Maret 3). Merdeka Peristiwa. Diambil kembali dari Merdeka.com: https://www.merdeka.com/peristiwa/satgas-ri-buktikan-pengendalian-covid-19-paralel-dengan-menjaga-sosial-ekonomi.html
Susilana, R., & Riyana, C. (2009). Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: CV Wacana Prima.
Suyahman, Ramadanti, F., Oktaviani, D., & Wardhani, D. P. (2020). Problematika dalam Pembelajaran PPKN pada Era Covid-19 di SMA Negeri 3 Sukoharjo. PKn Progresif: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Kewarganegaraan, 15(2), 68-77. doi:https://doi.org/10.20961/pknp.v15i2.47951
Valtonen, T., Hoang, N., Sointu, E., Naykki, P., Virtanen, A., Poysa-Tarhonen, J., . . . Kukkonen, J. (2021). How Pre-service Teachers Perceive their 21st-century Skills and Dispositions: A Longitudinal Perspective. Computer and Human Behavior, 116, 1-9. doi:https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106643
Widiawati, L., Joyoatmojo, S., & Sudiyanto. (2018). Higher Order Thinking Skills as Effect of Problem Based Learning in the 21st Century Learning. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 5(3), 96 - 105. Diambil kembali dari https://ijmmu.com/index.php/ijmmu/article/view/223/139
Widodo, S., & Wardani, R. K. (2020). Mengajarkan Keterampilan Abad 21 4C (Communication, Collaboration, Critical Thinking, and Problem Solving, Creativity and Innovation) di Sekolah Dasar. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 7(2), 185-197. doi:https://doi.org/10.36835/modeling.v7i2.665
Xhelili, P., Ibrahimi, E., Rruci, E., & Sheme, K. (2021). Adaptation and Perception of Online Learning during Covid-19 Pandemic by Albanian University Students. International Journal on Studies in Education, 3(2), 103 - 111. doi:https://doi.org/10.46328/ijonse.49
Copyright (c) 2022 Maskhur Dwi Saputra (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
PDF Downloads: 355