Pembelajaran Ekonomi Pada Masa Pandemi Covid-19

  • Maskhur Dwi Saputra Universitas Indraprasta
Keywords: online learning, economics learning, economics teacher

Abstract

This study seeks to find out how economics teachers carry out online learning during the COVID-19 pandemic. This research method uses a qualitative descriptive type, while data collected using interviews with several economics teachers in the Surakarta senior high schools using WhatsApp. The data were collected using purposive and snowball sampling. The results showed that the economics teachers prepared learning instruments at the beginning of the semester. However, the instruments were only the edited instruments from the previous semester. The economics teachers only adjusted them. The instruments made were only as administrative requirements for reports to the local education office. The instruments were not implemented during the learning process. Economics teachers used several media to connect with their students such as WhatsApp Group, Google Classroom, Google Meet, and YouTube. For learning assessment, they used Google Form, Quizzzz, Quipper School, Mentimeter, Kahoot, and the school's e-learning software.

References

Andari, R. (2020). Pemanfaatan Media Pmbelajaran Berbasis Game Edukasi Kahoot! Pada Pembelajaran Fisika. ORBITA: Jurnal Hasil Kajian, Inovasi, dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 6(1), 135 - 137. doi:https://doi.org/10.31764/orbita.v6i1.2069

Andrini, V. S., & Pratama, H. (2021). Implementasi Quiz Interaktif dengan Software Mentimeter dalam Meningkatkan Hasil Belajar . Jurnal Mimbar Ilmu, 26(2), 287 - 294. doi:http://dx.doi.org/10.23887/mi.v26i2.36923

Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran daring Selama Masa Pandemi Covid-19 oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(3), 282 - 289. doi:https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p282-289

Arifin, A. N., & Hala, Y. (2018). Pelatihan Penyusunan Perangkat Pembelajaran Biologi Berdasarkan Kurikulum 2013 pada Guru Biologi Kota Makassar. Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat. 5, hal. 369 - 371. Makassar: LPPM Universitas Negeri Makassar. Dipetik Agustus 8, 2021

Ayuni, D., Marini, T., Fauziddin, M., & Pahrul, Y. (2021). Kesiapan Guru TK Menghadapi Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 414 - 421. doi:10.31004/obsesi.v5i1.579

Bunyamin, Rudiansyah, R., Hidayat, E., & Suryani, E. (2020). Kepala Sekolah dalam Supervisi Akademik. Syntax Idea, 2(12), 1028 - 1035. Diambil kembali dari https://www.jurnal.syntax-idea.co.id/index.php/syntax-idea/article/view/791

Depdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretaris Negara Republik Indonesia.

Dhawan, S. (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of Covid-19 Crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5 - 22. doi:https://doi.org/10.1177/0047239520934018

Febriana, R. (2019). Kompetensi Guru. Jakarta: Bumi Aksara.

Harahap. (2020). Penelitian Kualitatif. Medan: Wal Ashri Publishing.

Harahap, S. A., Dimyati, & Purwanta, E. (2021). Problematika Pembelajaran Daring dan Luring Anak Usia Dini bagi Guru dan Orang Tua di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1825-1836. doi:https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1013

Haryanti, R. (2021, Maret 2). Kompas News. (I. Maullana, Editor) Diambil kembali dari Kompas.com: https://megapolitan.kompas.com/read/2021/03/02/15304221/setahun-covid-19-jakarta-jadi-provinsi-pertama-yang-tutup-sekolah-dan-wfh?page=all

Isbianti, P., & Andriani, D. E. (2021). Pelaksanaan Supervisi Akademik oleh Kepala Sekolah Menengah Pertama Negeri di Klaten Jawa Tengah. Jurnal Manajemen Pendidikan , 3(1), 75 - 85. Diambil kembali dari https://journal.uny.ac.id/index.php/jmp/article/view/39020

Karim, M. (2020). Keterampilan Abad 21 dan Desain Pembelajarannya. Proceeding International Conference on Islamic Education. 5, hal. 161-169. Malang: Faculty of Tarbiyah and Teaching Training, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Diambil kembali dari http://conferences.uin-malang.ac.id/index.php/icied/article/view/1240

Kemendikbud. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 36 Tahun 2018. Jakarta: Kepala Biro Hukum dan Organisasi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemendikbud. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 37 Tahun 2018. Jakarta: Kepala Biro Hukum dan Organisasi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan .

Kemendikbud. (2020 ). Keputusan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 719/P/2020 tentang Pedoman Pelaksanaan Kurikulum Pada Satuan Pendidikan dalam Kondisi Khusus. Jakarta: Kepala Biro Hukum Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan .

Mahariyanti, E., & Hadi, S. (2020). Efektivitas Penggunaan Blended Learning dengan Platform Quipper School terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Biologi Kelas XI MIPA di SMAN 2 Selong. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(4), 911 - 920. doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.4314057

Minsih, & Galih, A. (2018). Peran Guru dalam Pengelolaan Kelas . Profesi Pendidikan Dasar , 5(1), 20 - 27. doi:https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.6144

Mukhtar, K., Javed, K., Arooj, M., & Sethi, A. (2020). Advantages, Limitations and Recommendations for Online Learning during COVID-19 Pandemic Era. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36(COVID19-S4), 27 - 31. doi:https://doi.org/10.12669/pjms.36.COVID19-S4.2785

Mukminah, Wijaya, H., & Hirlan. (2021). Problematika Pembelajaran Saat Pandemi Covid-19 di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Ulum Mertak Tombok. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 5(1), 320-326. doi:http://dx.doi.org/10.36312/jisip.v5i1.1700

Mulatsih, B. (2020). Penerapan Aplikasi Google Classroom, Google Form, dan Quizzizz dalam Pembelajaran Kimia di Masa Pandemi Covid-19. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 16 - 26.

Muthuprasad, T., Aiswarya, S., Aditya, K., & Jha, G. K. (2021). Students’ Perception and Preference for Online Education in India during COVID -19 Pandemic. Social Sciences & Humanities Open, 3(1), 1 - 11. doi:https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100101

Ningsih, S. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi Teknologi Pembelajaran, 7(2), 124 - 123. doi: http://dx.doi.org/10.17977/um031v7i22020p124

Oktanisa, L., & Fitrayati, D. (2018). Pengembangan Asesmen Soal Berbasis Higher Order Thinking Skills Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 6(3), 355 - 361. doi:https://doi.org/10.26740/jupe.v6n3.p%25p

Ota, M. K., Djou, A. M., & Numba, F. F. (2021). Problematika Pembelajaran Daring Siswa Kelas VII SMPN 1 Ende Selatan, Kabupaten Ende. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 74-81. doi:https://doi.org/10.37478/mahajana.v2i1.769

Pamungkas, W. W. (2021, Maret 19). Kabar Jabar. Diambil kembali dari bisnis.com: https://bandung.bisnis.com/read/20210319/549/1369755/disdik-jabar-apresiasi-pembagian-tablet-untuk-siswa-belajar-daring

Prahara, R. S., & Jamil, A. S. (2018). Konsep Pembelajaran Ekonomi Berbasis Ekonomi Kreatif. Indonesian Interdisciplinary Journal of Sharia Economics (IIJSE), 1(1), 7-18. doi:https://doi.org/10.31538/iijse.v1i1.68

Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad ke-21 dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 2239-2253. Diambil kembali dari https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JIPK/article/view/17824

Rosali, E. S. (2020). Aktifitas Pembelajaran daring Pada Masa Pandemi Covid-19 di Jurusan Pendidikan Geografi Universitas Siliwangi Tasikmalaya. Geography Science Education Explored Journal, 1(1), 21 - 30. Diambil kembali dari http://jurnal.unsil.ac.id/index.php/geosee/article/view/1921

Rosilawati, T. (2014). Supervisi Akademik dalam Upaya Peningkatan Motivasi Guru Menyusun Perangkat Persiapan Pembelajaran. Jurnal Penelitian Tindakan Sekolah dan Kepengawasan, 2(2), 57 - 62. Diambil kembali dari http://i-rpp.com/index.php/jptsk/article/view/180

Saftiani, T. (2021, Maret 2). Pendidikan. Diambil kembali dari Pikiran Rakyat Cirebon.com: https://cirebon.pikiran-rakyat.com/pendidikan/pr-041518708/fasilitasi-pembelajaran-daring-kemendikbud-beri-bantuan-kuota-data-internet-tahun-2021

Sudirman, D. (2013). Kesesuaian Antara Persiapan Mengajar dengan Pelaksanaan Pembelajaran oleh Guru IPA SMP Negeri Se-Kecamatan Lengayang Kabupaten Pesisir Selatan. Simbiosa, 2(2), 61 - 65.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharyadi, Purwanta, W., Saparuddin, Putra, E., & Wulandari, A. (2014). Kurikulum 2013: Pedoman Guru Mata Pelajaran Ekonomi untuk Sekolah Menengah Atas (SMA)/Madrasah Aliyah (MA). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Supriatin. (2021, Maret 3). Merdeka Peristiwa. Diambil kembali dari Merdeka.com: https://www.merdeka.com/peristiwa/satgas-ri-buktikan-pengendalian-covid-19-paralel-dengan-menjaga-sosial-ekonomi.html

Susilana, R., & Riyana, C. (2009). Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: CV Wacana Prima.

Suyahman, Ramadanti, F., Oktaviani, D., & Wardhani, D. P. (2020). Problematika dalam Pembelajaran PPKN pada Era Covid-19 di SMA Negeri 3 Sukoharjo. PKn Progresif: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Kewarganegaraan, 15(2), 68-77. doi:https://doi.org/10.20961/pknp.v15i2.47951

Valtonen, T., Hoang, N., Sointu, E., Naykki, P., Virtanen, A., Poysa-Tarhonen, J., . . . Kukkonen, J. (2021). How Pre-service Teachers Perceive their 21st-century Skills and Dispositions: A Longitudinal Perspective. Computer and Human Behavior, 116, 1-9. doi:https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106643

Widiawati, L., Joyoatmojo, S., & Sudiyanto. (2018). Higher Order Thinking Skills as Effect of Problem Based Learning in the 21st Century Learning. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 5(3), 96 - 105. Diambil kembali dari https://ijmmu.com/index.php/ijmmu/article/view/223/139

Widodo, S., & Wardani, R. K. (2020). Mengajarkan Keterampilan Abad 21 4C (Communication, Collaboration, Critical Thinking, and Problem Solving, Creativity and Innovation) di Sekolah Dasar. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 7(2), 185-197. doi:https://doi.org/10.36835/modeling.v7i2.665

Xhelili, P., Ibrahimi, E., Rruci, E., & Sheme, K. (2021). Adaptation and Perception of Online Learning during Covid-19 Pandemic by Albanian University Students. International Journal on Studies in Education, 3(2), 103 - 111. doi:https://doi.org/10.46328/ijonse.49
Published
2021-12-12
How to Cite
Saputra, M. (2021). Pembelajaran Ekonomi Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 10(1), 61-69. https://doi.org/10.26740/jupe.v10n1.p61-69
Section
Articles
Abstract Views: 469
PDF Downloads: 346