Pengaruh Kompetensi Guru dan Kecerdasan Emosional Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar

  • Aswanrahman Aswanrahman STKIP Pembangunan Indonesia Makassar
  • Muh Yunus STKIP Pembagunan Indonesia
  • Elpisah Elpisah STKIP Pembagunan Indonesia
Keywords: Teacher Competence, Emotional Intelligence, Problem Solving, Teacher Performance

Abstract

This study aims to determine the effect of teacher competence and emotional intelligence on the performance of elementary school teachers. The type of research that the researcher uses is quantitative research with an expost facto approach. The population, namely all teachers at SDN 587 Mataluntun, amounted to 10 people. The sample uses (total sampling) so the sample is 10 people. Data collection by lift, documentation. Data analysis used descriptive statistical analysis. The results of the study indicate that there is a positive and significant influence both partially and simultaneously between the variables of teacher competence and emotional intelligence on the performance of teachers at SDN 587 Mataluntun.

References

Akbar, A. (2021). Pentingnya kompetensi pedagogik guru. Jurnal: Pendidikan Guru, 2(1), 23–30.

Angelia, V., Eddy, D., Sutanto, M., & Sc, M. (2013). Pengaruh Faktor-Faktor Kecerdasan Emosional Pemimpin Terhadap Komitmen Organisasi Karyawan Di Universitas Kristen Petra. Jurnal: AGORA, 1(1), 1–7.

Anggraini, W. R. (2021). Pengaruh Kompetensi Kepribadian Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Kinerja Guru Smp Negeri 13 Balikpapan. Jurnal Manejerial Bisnis, 4(3), 257–268.

Ardiansyah, Y., & Sulistiyowati, L. H. (2018). Pengaruh Kompetensi dan Kecerdasan Emosional Terhadap Kinerja Pegawai. Jurnal Inspirasi Bisnis Dan Manajemen, 2(1), 91. https://doi.org/10.33603/jibm.v2i1.1064

Dudung, A. (2021). Kompetensi Profesional Guru (Suatu Studi Meta-Analisis Desertasi Pascasarjana UNJ). JKKP: Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan, 05(01), 9–19.

Gusniwati, M. (2015). Pengaruh Keverdasan Emosional Dan Minat Belajar Terhadap Penguasaan Konsep Matematika Siwa SMAN Di Kecematan Kebon Jeruk. Jurnal: Formatif, 5(1), 26–41.

Hasanah, A., Utami, I. H., & Kusainun, N. (2020). Pentingnya Kompetensi Leadership Pada Guru MI. 3(1).

Inspirasi, J., & Madya, W. A. (2019). Pentingnya Kecerdasan Emosi bagi Kepemimpinan yang Efektif di The Importance of Emotional Intelligence for Millennium Leadership in the Era of Revolution 4 . 0 . Jurnal Inspirasi, 10(April), 78–97.

Koswara, K., & Rasto, R. (2016). Kompetensi Dan Kinerja Guru Berdasarkan Sertifikasi Profesi. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 61. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3269

Ma`arif, Anas, M. (2017). Analisis Konsep Kompetensi Kepribadian Guru PAI menurut Az-Zarnuji. ISTAWA: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 35–60.

Mutakin, T. Z. (2021). Pengaruh kompetensi, kompensasi, dan latar belakang terhadap kinerja guru. Jurnal: Formatif, 3(2), 145–156.

Nuryovi. (2017). Persepsi siswa tentang kompetensi pedagogik dan kompetensi kepribadian guru. Journal of Mechanical Engineering Education, 4(2), 219–224.

Octavianingrum, D. (2020). Pentingnya Komptensi Pedagogik Dalam Kegiatan Magang Kependidikan Bagi Mahasiswa Calon Guru. Faktor Jurnal: Ilmiah Kependidikan, 7(2), 115–124.

Rafsanjani, M. A., & Pamungkas, H. P. (2019). Work Environment and Teacher Competence: Examining the Mediating Role of Work Motivation. The 2nd Annual National Conference for Economics and Economics Education Research, Padang, West Sumatera.

Ritonga, R. (2022). Penguatan Kompetensi Sosial-Emosional Bagi Kepala Sekolah Penggerak Melalui Kegiatan Lokakarya. SELAPARANG. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(1), 309–315.

Sagita, R. (2022). Kompetensi Sosial Guru IPA Di Madrasah Ibtidayah Swasta Annur Islamic Fullday School Tahun Ajaran 2020/2021. AoEJ: Academy of Education Journal, 13(1), 153–163.

Somantri, D. (2021). Abab 21 Pentingnya Kompetensi Pedagogik Guru. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 18(02), 188–195.

Sum, T. A., Graciela, E., & Taran, M. (2020). Kompetensi Pedagogik Guru PAUD dalam Perencanaan dan Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 543–550. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.287.

Arisman dkk. (2018). Pengaruh kompetensi Kepribadian Guru terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik MTSN 2 Bone Kabupaten Bone. Jurnal Diskursus Islam, Volume 06 Nomor 3.

Suparno., S. (2014.). Pengaruh Motivasi, Disiplin Kerjadan Kompetensi Terhadap Kinerja Pegawai Dinas Pendidikan Kabupaten Sragen. Jurnal Paradigma Vol.12, No.1, Hal 12-25.

Suparno, E. (2015). Pengaruh Kompetensi, Motivasi Kerja, dan Kecerdasan Emosional Guru Terhadap Kinerja Guru di SMP Negeri Se–Rayon Barat Kabupaten Sragen. (Tesis. Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Goleman, D. (2015). Emotional Intelligence: Kecerdasan emosional Mengapa EL Lebih Penting daripada IQ. (Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama).

Satriyono. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Kinerja Guru di SMP Negeri 4 Kediri. Ekonika, 3(1), pp: 31-46.

Syah, M. (2013). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: (Remaja Rosdakarya).

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun (2015) Tentang Guru dan Dosen. Bandung: Citra Umbara.

Arikunto, S. (2015). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. (Jakarta: Rineka Cipta).

Usman, U. (2011). Menjadi Guru Profesional. (Bandung: Remaja Rosdakarya).

Wibowo. (2007). Manajemen Kinerja. (Jakarta: Raja Grafindo Persada).

Wibowo. (2018). Manajemen Kinerja Edisi Ketiga. (Jakarta: Penerbit Rajawali Pers).

Rachmawati, T. & S. Abdullah. (2013). Penilaian Kinerja Profesi Guru dan Angka Kreditnya. (Yogyakarta: Gava Media).
Published
2022-08-31
How to Cite
Aswanrahman, A., Yunus, M., & Elpisah, E. (2022). Pengaruh Kompetensi Guru dan Kecerdasan Emosional Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 10(3), 224-230. https://doi.org/10.26740/jupe.v10n3.p224-230
Section
Articles
Abstract Views: 509
PDF Downloads: 408