Pengembangan Media Pembelajaran Ekonomi Berbasis Android Dengan Platform Kodular Pada Materi Pengantar Ilmu Ekonomi Untuk Siswa Kelas X di SMAN Balung Kabupaten Jember Tahun Ajaran 2022/2023

  • Nimas Satriani Universitas Jember
  • Hety Mustika Ani Universitas Jember
  • Lisana Oktavisanti Mardiyana Universitas Jember
Keywords: Development, Andorid Based Learning Media with KODULAR Platform, Introduction to Economics

Abstract

This research was carried out with the aim of developing an android- based economic learning media with the KODULAR platform in an interesting and effective Introduction to Economics material for class X students at SMAN Balung, Jember Regency. This type of research is development research with the ADDIE model which is limited to the implementation stage. This study used four research instruments, namely validation sheets, questionnaires, interviews, and documents. Data analysis techniques applied include testing the level of attractiveness and level of effectiveness. The results of this study indicate that the developed economic learning media is attractive with a limited group trial percentage of 89.85% and a large group trial percentage of 93.78% with very attractive criteria. The developed media is also effective because it can achieve learning objectives, showing an increase in student scores in the limited group trial from 80.80 to 89.20 and in the broad group trial from 80.22 to 90.11. Thus, these learning media are categorized as interesting and effective learning media.

References

Afrina, D., Harun, S., & Efendi, N. (2018). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Ekonomi SMA. 5.

Agustin, S.P., & Rafsanjani, M. A. (2022). Pengembangan E-Modul Pada Materi Badan Usaha Dalam Perekonomian Indonesia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 7(2). https://doi.org/10.31932/jpe.v7i2.1725

Anih, E. (2020). Modernisasi Pembelajaran Di Perguruan Tinggi Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Memasuki Abad 21. Judika (Jurnal Pendidikan Unsika), 4(2).

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Fonna, N. (2019). Pengembangan revolusi industri 4.0 dalam berbagai bidang. Guepedia.

Hanik, E. U., Puspitasari, D., Safitri, E., Firdaus, H. R., Pratiwi, M., & Inayah, R. N. (2022). Integrasi Pendekatan TPACK (Technological, Pedagogical, Content Knowledge) Guru Sekolah Dasar SIKL dalam Melaksanakan Pembelajaran Era Digital. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 2(1), 15-27.

Kembo, M. R., Dhiu, K. D., & Ita, E. (2021).
Pengembangan Tujuan Pembelajaran Aspek Bahasa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Morrison Ross Dan Kemp Pada Kurikulum 2013 Di Paud Terpadu Citra Bakti Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Citra Pendidikan, 1(2), 248-255.

Khotimah, N. dan T. Ratnawuri. (2021). Pengembangan e-comic berbasis android sebagai media pembelajaran pada materi kebijakan moneter dan kebijakan fiskal kelas xi sma paramarta seputih banyak. PROMOSI: Jurnal Pendidikan Ekonomi. 9(1):83–95.

Ngongo, V. L., T. Hidayat, dan Wijayanto (2019). Pendidikan di era digital. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pasca Sarjana Universitas PGRI Palembang. 2:999–1015.

Pamungkas, P. W. G. dan M. A. Ghofur. (2021). Pengembangan media pembelajaran word search puzzle berbasis android pada mata pelajaran ekonomi kelas x pada saat pandemi covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan. 3(6):4363–4373.

Putra, R. Z. (2022). Media Pembelajaran Konfigurasi Dasar Mikrotik Berbasis Augmented Reality (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).

Rahmadani, N. S., & Setiawati, M. (2019). Aplikasi Pendidikan Online “Ruang Guru” sebagai Peningkatan Minat Belajar Generasi Milenial dalam Menyikapi Perkembangan Revolusi Industri 4.0. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 241-246.

Rafsanjani, M. A., Fitrayati, D., Andriansyah, E. H., Ghofur, M. A., & Prakoso, A. F. (2021). Development of Research Methodology Textbook Based-On Contextual Teaching and Learning. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 8(12), 618-626. https://doi.org/10.18415/ijmmu.v8i12.3330

Rafsanjani, M. A., Fitrayati, D., Ghofur, M. A., Andriansyah, E. H., & Prakoso, A. F. (2021). The Development of Interactive Media in Economics for Senior High Schools Students Using Android Platform. Jurnal Pendidikan Bisnis & Manajemen, 7(3), 159-169. http://journal2.um.ac.id/index.php/jpbm/article/view/25411

Sadiman, A.S. (2014). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, Dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Satria, E., Sa’ud, U. S., Sopandi, W., Rahayu, A. H., & Anggraeni, P. (2022). Pengembangan Media Animasi Interaktif Dengan Pemograman Scratch Untuk Mengenalkan Keterampilan Berpikir Komputasional. Jurnal Cerdas Proklamator, 10(2), 116-127.

Sogen, R. P. (2021 ). Penggunaan Media Pembelajaran Digital yang Inovatif pada Pembelajaran Fisika di SMAK Kesuma Mataram dalam Masa Pandemi Covid-19. In Prosiding Seminar Nasional Manajemen Pendidikan (Vol. 2, No. 1, pp. 112-121).

Tapung, M. M., Naring, A., Apul, B. N., Saina, A., & Nabung, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Google Classroom Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 3(2), 60-74.

Uliyandari, M., & Lubis, E. E. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Dan Media Alat Peraga (Gunung Berapi) Pada Mata Pelajaran IPA SDN 013 Bengkulu Utara. PENDIPA Journal of Science Education, 4(2), 74–78. https://doi.org/10.33369/pendipa.4.2.74-78
Published
2023-05-02
How to Cite
Satriani, N., Ani, H., & Mardiyana, L. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Ekonomi Berbasis Android Dengan Platform Kodular Pada Materi Pengantar Ilmu Ekonomi Untuk Siswa Kelas X di SMAN Balung Kabupaten Jember Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 11(2), 122-130. https://doi.org/10.26740/jupe.v11n2.p122-130
Section
Articles
Abstract Views: 243
PDF Downloads: 244