Pengembangan e-modul interaktif berbasis aplikasi book creator mata pelajaran produk kreatif dan kewirausahaan kelas XII BDP SMK PGRI 13 Surabaya
Abstract
The development of an interactive e-module based on the book creator application in the subject of Creative Products and Entrepreneurship aims to complement learning and as an alternative used in teaching and learning. This type of research used the ADDIE development model. The average validation score for material experts is 90% with very feasible criteria, the average validation result for media experts is 96% with very feasible criteria, the average validation result for linguists is 96% with very feasible criteria. The response value of the field trial students obtained an average of 87.1% with very decent criteria.
References
Akmalia. (2022). Pengembangan Bahan Ajar E-book Interaktif Berbantuan Book Creator pada Konsep Hukum Gravitasi Newton Terintegrasi Al-Qur’an (Vol. 2, Issue 8.5.2017).
Ali, M. K., & Sukardi, S. (2021). Pengembangan Model Evaluasi Pembelajaran Daring di Sekolah Menengah Kejuruan. 6(2), 161–166.
Angga, A., Suryana, C., Nurwahidah, I., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Kabupaten Garut. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877–5889.
Bahtiar, A., & Sulistyowati, R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Crossword Puzzle Digital Pada Kompetensi Dasar Menjelaskan Konsep Pemasaran Online Kelas Xi Bisnis Daring Dan Pemasaran Smk Negeri 4 Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 7(3), 618–624.
BSNP. (2014). Naskah Akademik Instrumen Penilaian Buku Teks Kelayakan Kegrafikan.
Fadia, S., & Fitri, N. (2021). Problematika Kualitas Pendidikan di Indonesia. 5, 1617–1620.
Hadi, Ahmad Niamul., Priandini, Astrida Bela., W. Wikhdatul Unni Khairatul., Ju’subaidi., & Cahyani, V. P. (2021). Pengembangan E-book Interaktif Materi Tata Surya untuk Peserta Didik SMP/MTs Kelas VII. Proceeding of Integrative Science Education Seminar, 1(1), 160–167.
Handayani, E. (2022). The Influence Of using book creator application toward studentents’ writing ability in procedure text. 1, 57.
Hasanah, I., Rodi, S., & Tulungagung, I. (2021). Strategi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Berbantu Media Book Creator Digital Dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Siswa Pada Tingkat Sekolah Dasar. 2(2), 23–35.
Januszewski, A., & Molenda, M. (2008). Technology: A definition with commentary.
Jember, N., Ajaran, T., Putri, S. R., Wahyuni, S., & Suharso, P. (2017). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN EDMODO UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS X PEMASARAN DI SMK. 11, 108–114.
Kejuruan, direktorat sekolah menengah. (n.d.). sekolah menengah kejuruan. Direktorat Sekolah Menengah Kejuruan. Retrieved March 4, 2023, from smk.kemendikbud.go.id
Manasikana, A., & Anggraeni, C. W. (2018). Pendidikan karakter dan mutu pendidikan indonesia. 102–110.
Miftah, M. (2013). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 1(2), 95. https://doi.org/10.31800/jtpk.v1n2.p95--105
Mustaqim, I. (2016). PEMANFAATAN AUGMENTED REALITY SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN. 13(2), 174–183.
Pratama, V., Anggraini, S. F., Yusri, H., & Mufit, F. (2021). Disain dan Validitas E-Modul Interaktif Berbasis Konflik Kognitif untuk Remediasi Miskonsepsi Siswa pada Konsep Gaya. 5.
Puspitasari, V., Rufi’i, & Walujo, D. A. (2020). Pengembangan Perangka Pembelajaran dengan Model Doferensiasi Menggunakan Book Creator untuk Pembelajaran BIPA di Kelas yang Memiliki Kemampuan Beragam. Jurnal Education and Development Institut, 8(4), 310–319.
Retno Palupi, D. A., Eka Putri, K., & Amirul Mukmin, B. (2022). Pengembangan E-book menggunakan Aplikasi BookCreator berbasis QR Code pada Materi Ajar Siswa Sekolah Dasar. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 3(1), 78–90.
Ridwan, M. B. . (2013). Skala Pengukuran variabel-variabel penelitian.
Rohani. (2019). MEDIA PEMBELAJARAN.
Sanjaya, A. (2022). Pengembangan Pembelajaran Sejarah Berdiferensiasi Menggunakan E-Module Berbasis Book Creator.
Selatan, S. (n.d.). PERANAN GURU DALAM. 117–134.
Septiara, D. P., & Saino, S. (2022). Pengembangan E-Modul berbasis Web pada Mata Pelajaran Produk Kreatif dan Kewirausahaan kelas XI BDP I di SMKN 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 10689–10699.
Setiawan, N. (2020). Pengembangan Modul Pada Mata Pelajaran Produkkreatif Dan Kewirausahaan Untuk Siswa Kompetensikeahlian Teknik Kendaraan Ringan Otomotif Smk N 2Pengasih. Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif, 3(1), 95–101.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif dan R&D. Al-Fabeta.
Surabaya, smk pgri 13. (2021). profil smk pgri 13 surabaya. Smk Pgri 13 Surabaya.
Wulandari, C. Y., & Sulistyowati, R. (2022). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Flip Pdf Professional Mata Pelajaran Produk Kreatif dan Kewirausahaan di Sekolah Menengah Kejuruan. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4882–4889.
Yusri, M. (2020). PENGARUH TEACHING FACTORY SIX STEPS PADA MATA PELAJARAN PRODUK KREATIF DAN KEWIRAUSAHAAN TERHADAP KESIAPAN KERJA SISWA KELAS XII DI SMKN 1 SURABAYA. 8(3).
Zamzami, Z., & K, C. M. (2018). Blended Learning Method Within Indonesian Higher Education Institutions. Jurnal Pendidikan Humaniora, 6(2), 69–77.
Copyright (c) 2023 Ira Juliana, Raya Sulistyowati (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
PDF Downloads: 130