PERBANDINGAN KESEHATAN PRIBADI DAN STATUS GIZI ANTARA SISWA KELAS UNGGULAN DAN SISWA KELAS PRESTASI (Studi Pada Siswa Kelas VII Unggulan dan Prestasi SMP Negeri 1 Cluring Kabupaten Banyuwangi)

  • MEGA AMALIA

Abstract

Abstrak

Kesehatan pribadi dan status gizi memiliki kaitan yang sangat erat terutama untuk siswa seusia SMP yang memiliki beragam kegiatan, seperti halnya pada siswa kelas unggulan yang banyak menghabiskan waktunya untuk belajar di dalam ruangan dan siswa kelas prestasi yang banyak menghabiskan waktunya untuk berolahraga di lapangan. Permasalahan pokoknya adalah perbedaan kegiatan dan pola hidup dari kedua kelas akan memiliki perbedaan kesehatan pribadi dan status gizi.Tujuan dari penelitian adalah mengetahui perbedaan kesehatan pribadi dan status gizi siswa unggulan kelas VII dan siswa prestasi kelas VII. Jenis penelitian menggunakan deskriptif dengan pendekatan kuantitatif, menggunakan desain penelitian komparatif, metode pengumpulan data menggunakan angket, jumlah populasi 66 siswa.Berdasarkan hasil penelitian diketahui bahwa nilai rata- rata kesehatan pribadi siswa kelas unggulan 85,035 dengan standar deviasi 7,386, nilai rata-rata pada siswa kelas prestasi 87,407 dengan standar deviasi 5,574. Pada status gizi nilai rata-rata siswa kelas unggulan 19,911 dengan standar deviasi 5,377, nilai rata-rata pada siswa kelas prestasi 20,306 dengan standar deviasi 5,575. Hitungan uji-t menggunakan sample independent kesehatan pribadi siswa sig 0,148. perhitungan chi square status gizi sig 0,466. Menunjukan bahwa tidak terdapat perbedaan yang bermakna pada kesehatan pribadi dan status gizi antara siswa kelas VII unggulan dan siswa kelas VII prestasi SMP Negeri 1 Cluring Kabupaten Banyuwangi.

Kata kunci : kesehatan pribadi, status gizi

Abstract

Personal health and nutritional status have a strong correlation especially for junior high school students who have a variety of activities. In Junior High School 1 in Cluring Regency, it has two special classes, one for the students who have high achievement in academic and one for those who have high achievement in non-academic. The students of academic achievement class spend a lot of time to study indoors while the non-academic achievement class spends a lot of time to work out in the field. The main problem is the differences in activities and lifestyles of the two classes will have differences in personal health and nutritional status.The purpose of this research is to investigate the differences in personal health and the nutritional status of VII grade students of academic and non-academic achievement classes. This descriptive research uses comparative design with a quantitative approach and utilizes questionnaires for data collecting in a population of 66 students. It can be concluded that the average health value of academic achievement students is 85,035 with a standard deviation of 7,386, while the average value on non-academic achievement students is 87,407 with a standard deviation of 5,574. On nutritional status, the average value of the academic achievement students is 19,911 with the standard deviation of 5,377, while the average value of achievement students 20,306 with standard deviation 5,575. Independent sample T-test result of student’s personal health (P-value 0.148) show that there is no significant difference between two classes. The same result occurs in the chi-square difference analysis (P-value 0.466) on nutritional status. Overall, it can be concluded that there is no significant difference in personal health and nutritional status between VII grade superior students and achievement students in Junior High School 1 Cluring Banyuwangi.

Keywords: personal health, nutritional status

Published
2018-05-23
Abstract Views: 21
PDF Downloads: 166