PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF JIGSAW SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR TEKNIK PEMESINAN FRAIS KELAS XI DI SMK NEGERI 13 SURABAYA

  • Febi Andriyanto Universitas Negeri Surabaya
  • Mochamad Cholik Universitas Negeri Surabaya

Abstract

The learning process using conventional methods in the subject of Milling Machining Engineering at SMKN 13 Surabaya is less effective. Students tend to be less enthusiastic when learning because the techniques used are monotonous. The purpose of this research is to determine the effectiveness of the application of the Jigsaw learning model on the learning outcomes of Class XI Milling Machine Engineering. This type of research is a quasi-experimental model with the Nonequivalent Control Group Design model, which is a comparison between the experimental class and the control class. The subjects of this research were students of class XI TPM 1 as the experimental class and XI TPM 2 as the control class. The research instrument was a student response questionnaire, pre-test, and post-test questions. The results of this research were the Wilcoxon test, it was concluded that there were significant differences in student learning outcomes after the application of the Jigsaw cooperative learning model. The results of the N-gain test for the experimental class are quite effective and the control class is less effective. The average value of the student's response is 3.28 which is included in the very good response category.

Keywords: learning model Jigsaw, Milling Machining Technique, Learning outcomes

References

1. Arikunto, Suharsimi,. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka
2. Depdiknas. 2003. Undang-undang RI No.20 tahun 2003.Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
3. Fauziyah, L & Wailanduw. A. Grummy 2013. Penerapan Pembelajaran Langsung Dan Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Praktek Kelistrikan Otomotif Unesa. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin.
4. Hidayat, Ilham Sutan. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Alat Ukur Kelas X Teknik Sepeda Motor Di SMK Swasta Teladan Sei Rampah. Disertai tidak diterbitkan. Medan: Universitas Negeri Medan.
5. Ihsana, 2016. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada
6. Kusuma, Aris. C 2016. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pemeliharaan Kendaraan Ringan Dengan Materi Sistem Pendingin Mesin Kelas XI TKR 1 SMKN 1 Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin.
7. Lie, A. 2004. Cooperative Learning : Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang Ruang Kelas. Grasindo. Jakarta.
8. Nuh, Abu Bakar. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Mata Diklat Alat Ukur Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X Teknik Pemesinan SMK Awal Karya Pembangunan (AKP) Galang. Disertai tidak diterbitkan. Medan: Universitas Negeri Medan.
9. Rianto, Arif (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooporatif Jigsaw Ii Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Kelas X Tkj Smk Nasional Berbah Tahun Ajaran 2015/2016. Eprint Universitas Negeri Yogyakarta.
10. Riduwan 2010. Skala pengukuran variabel-variabel penelitian. Bandung: Alfabeta.
11. Rusman 2010. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Depok: PT Raja Grafindo Persada.
12. Slameto. 1988. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Bina Aksara.
13. Slavin, R. 2008. Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik. Nusa Media.
14. Sudarshono, Ahmad 2016. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Mata Pelajaran Roda Dan Ban Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X Ott Smk Dwija Bhakti 2 Jombang. Jurnal Universitas Muhammadiyah Purworejo
15. Sugiyono. 2015. Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
16. Sugiyono 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta
17. Widoyoko, Eko Putro. 2015. Teknik xPenyusunan instrumenxPenelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
18. Yunus., & Muhanif. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Teknologi Mekanik Kelas X TPM SMK Negeri 5 Surabaya. Jurnal Unesa JPTM.
Published
2022-07-21
Section
Pendidikan Teknik Mesin
Abstract Views: 122
PDF Downloads: 202