EFEKTIVITAS PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PDTM KELAS X DI SMK PGRI 4 SURABAYA

  • ikhwan Ervianto universitas negeri surabaya
  • Yunus Yunus universitas negeri surabaya
Keywords: indonesia

Abstract

Abstract

In the rapid development of education and technology, education has an important role. An effective learning process is needed. The learning process with conventional methods in Basic Work of Mechanical Engineering subjects at SMK PGRI 4 Surabaya is less effective. Students tend to be less enthusiastic in learning because the methods used are boring. The purpose of this study was to determine the effectiveness of the application of the jigsaw learning model on the learning outcomes of Mechanical Engineering Basic Work class X. This type of research is a quasi-experiment whose research subjects are TPM students in class X SMK PGRI 4 Surabaya with a design pattern comparing experimental and control classes. The research instruments were pre-test and post-test question. As for the results of this study there is a difference between before and after the application of the jigsaw learning model. From the results of the N-Gain test experimental class reached a value of 57.5% classified as a fairly effective category and the control class reached a value of 20% classified as ineffective.

Keywords: Jigsaw Learning model, Basic Work of Mechanical Engineering, Learning outcomes

 

References

Agus (2015). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Arikunto Suharsimi (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta.
Fauziyah, L & Wailanduw. A. Grummy (2013). Penerapan Pembelajaran Langsung Dan Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Praktek Kelistrikan Otomotif Unesa. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 1(3), 70-76. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal- pendidikan-teknik-mesin/article/view/2367
Fahmeyzan,D., Soraya, S., & Etmy, D. (2018). Uji Normalitas data omzet bulanan pelaku ekonomi mikro desa senggigi dengan menggunakan skewness dan kurtosi. Jurnal Varian, 2(1), 31-36.
Kharisma, Candra (2020). Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa SMK Piri Sleman Menggunakan Model Pembelajaran Jigsaw. Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif Universitas Negeri Yogyakarta. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpvo/article/view/ 34974
Kurnia, V. T., Damayani, A. T., & Kiswoyo, K. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran Number Head Together (NHT) Berbantu Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2), 192–201.
Lie, A. (2004). Pembelajaran Kooperatif : Mempraktikkan Pembelajaran Kooperatif di Ruang Kelas. Grasindo. Jakarta.
Nuh, Abu Bakar. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Mata Pelajaran Alat Ukur Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X Teknik Pemesinan SMK Awal Karya Pembangunan (AKP) Galang. Disertai tidak diterbitkan. Medan: Universitas Negeri Medan.
Nurhadi (2004). Fungsi Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Bandung: Universitas Pasundan.
Purnomo. (2016). ANALISIS STATISTIK EKONOMI DAN BISNIS DENGAN SPSS. Ponorogo: WADE GROUP.
Rianto, Arif (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooporatif Jigsaw Ii Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Kelas X TKJ SMK Nasional Berbah Tahun Ajaran 2015/2016. Eprint Universitas Negeri Yogyakarta. https://eprints.uny.ac.id/43391/1/Arif%20Riantoi%201 1520241001
Riyanto, Y. (2010). Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Kencana
Rohmawati, A. (2015). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN. PENDIDIKAN USIA DINI, 1-18.
Rusman. (2016). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Sanjaya, Wina (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Jakarta: Kencana Prenamedia Group.
Saripada. Briant Rivani, Saputro. Herman, dan Rohman, Ngatou (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Terhadap Mata Pelajaran Gambar Teknik Mesin Di Kelas X TMC SMK Bhinneka Karya Surakarta Tahun Pelajaran 2016/2017. Seminar Nasional Pendidikan Vokasi, 2, 157-166. https://jurnal.uns.ac.id/uvd/article/view/18300
Sianturi, R. (2022). Uji homogenitas sebagai syarat pengujian analisis. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 8(1), 386-397. https://doi.org/10.53565/pssa.v8i1.507
Slamet (2017), ”Pembelajaran bahasa Dan Sastra Indonesia di Kelas Rendah dan Kelas Tinggi Sekolah Dasar”. Penerbit dan Pencetakan Universitas Negeri Surakarta.
Slameto (1995). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta : Rineka Cipta.
Slavin, R. (2008). Pembelajaran Kooperatif Teori, Riset dan Praktik. Nusa Media.
Sudarshono, Ahmad (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Mata Pelajaran Roda Dan Ban Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X OTT SMK Dwija Bhakti 2 Jombang. Jurnal Universitas Muhammadiyah Purworejo, 7(1), 70-76. http://ejournal.umpwr.ac.id/index.php/autotext/article/view/2785
Sudjono, A. (2011). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sugiyono (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta.
Sugiyono (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta
Suliyono. (2010). 6 Hari Jago SPSS. Yogyakarta: Cakrawala.
Soeprajogo, M. P., & Ratnaningsih, N. (2020). Perbandingan Dua Rata-Rata Uji-T. Pusat Mata Nasional. Rumah Sakit Mata CICENDO.
Tafaono, T (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Yunus., & Muhanif. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Teknologi Mekanik Kelas X TPM SMK Negeri 5 Surabaya. Jurnal Unesa JPTM, 6(2), 131-138
Published
2023-07-12
Section
Pendidikan Teknik Mesin
Abstract Views: 13
PDF Downloads: 11