PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN FLIPBOOK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR TEKNIK PERMESINAN BUBUT DI SMKN 2 SURABAYA

PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN FLIPBOOK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR

  • dhea amelia putri universitas negeri surabaya
  • Wahyu Dwi Kurniawan Universitas Negeri Surabaya

Abstract

Students had low grades and had not created a student-focused learning environment. one of the causes is the absence of learning media that can increased student interest in learning. One of the learning media development is called Flipbook digital which is an interactive learning media. The purposed of this research includes: 1) Analyzed the feasibility of the developed Flipbook Maker learning media 2) analyzed student learned activities during the lesson used flipbook and 3) Analyzed student learning outcomes. This research was a Resech and Development  that uses the ADDIE development model by Dick and carry. And used pre-experiment data collected techniques one-group pretest-posttest model. The resulted of this study were the media get 89% validation results in the "very feasible" category to be applied. The most dominated student learning activities are discussing 27%, reading teaching materials 23% and asking 14%. As for student learning outcomes, it increased 90% after the applicated of flipbook media with N-Gain Value of 64% in the "moderately effective" category.

Keywords: Learning Media Development, ADDIE, Flipbook, Student Learning Activities, Learning Outcomes. 

References

1. Annasiyah, N. (2020). Pengembangan E-Modul Pemrograman Dasar Kelas X Rpl Berbasis Flipbook. Jicte (Journal Of Information And Computer Technology Education), 4(2), 16–21.
2. Alhamid, T., & Anufia, B. (2019). Instrumen Pengumpulan Data. 7823–7830.
3. Apriansyah, M. R. (2020). Pengembangan Media Belajar-mengajar Video Berbasis Animasi Mata Kuliah Ilmu Bahan Bangunan Di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pensil, 9(1), 9–18.
4. Aprilia, T., Sunardi, & Djono. (2017). Penggunaan Media Sains Flipbook Dalam Belajar-mengajar Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Teknologi Pendidikan, 15(02), 74–82.
5. Fathur Rahman, R. (2020). Penerapan Metode Belajar-mengajar Peer Teaching Guna Meningkatkan Teknik Mesin Smk Ahmad Yani Probolinggo Rizky Fathur Rahman Dewanto Abstrak. 09, 54–62.
6. Hutama, R. P., Sitompul, N. (2022). Pengembangan E-Modul Pemeliharaan Mesin Kendaraan Ringan Untuk Murid Kelas Xi Tkro Di Smkn 2 Lamongan. Jurnal …, 9(2), 21–26.
7. Iskandar, D. (2017). Pendekatan, Metode, Dan Teknik Belajar-mengajar Bahasa Indonesia. Pendidikan, 1–5.
8. Iskandar, R. C. (2022). Metode Riset Model Addie. Repository Upi.
9. Jaedun, A. (2011). Metodologi Riset Eksperimen. Puslit Dikdasmen, Lemlit Uny Menurut, 0–12.
10. Khotimah, H., Yulita, P., Ayu, S., & Syafaruddin, M. (2023). Pengaruh Media Belajar-mengajar Filpbook Terhadap Hasil Belajar Murid Pada Mata Pelajaran Ipas Di Smk Negeri 2 Pangkep.
11. Kurniasari, A. (2021). Pengembangan Media Belajar-mengajar Flipbook Dengan Model Discovery Learning Pada Materi Trigonometri Sma Negeri 1 Pangkalan Kerinci. Juring (Journal For Research In Mathematics Learning), 5(1), 1–10.
12. Kurniawan, A. B., & Hidayah, R. (2020). Kepraktisan Permainan Zuper Abase Berbasis Android Sebagai Media Belajar-mengajar Asam Basa. Unesa Journal Of Chemical Education, 9(3), 317–323.
13. Kusaeri, A. (2016). Analisis Ergonomi Pada Praktik Chasis Mempergunakan Metode Ovako Work Analisys System (Owas) Di Smkn 8 Bandung. Repository Upi, 1–23.
14. Noor, S. (2020). Penggunaan Quizizz Dalam Penilaian Belajar-mengajar Pada Materi Ruang Lingkup Biologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Murid Kelas X.6 Sma 7 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Hayati, 6(1), 1–7.
15. Pratiwi Puji, L. (2013). Implementasi Model Belajar-mengajar Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (Stad) Guna Meningkatkan Aktivitas Belajar Ips Kelas Vii B Di Smp Negeri 1 Ngemplak Tahun Ajaran 2012/2013. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2, 9–36.
16. Puspita, R. D., & Kota, M. J. A. (2017). Pengaruh Pemanfaatan Bahan Ajar Berbasis Flipbook Dengan Memperhatikan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Ips Murid Kelas Vii Di Smp N 13 Bandar Lampung.
17. Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar, November, 289–302.
18. Riwu, I. U., Laksana, D. N. L., & Dhiu, K. D. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Bermuatan Multimedia Pada Tema Peduli Terhadap Makhluk Hidup Untuk Murid Sekolah Dasar Kelas Iv Di Kabupaten Ngada. Journal Of Education Technology, 2(2), 56.
19. Sugiyono. (2013). Metode Riset Pendidikan Pendekatan Kuantitatif,Kualitatif Dan R&D.
20. Sukarelawan, M. I., Indratno, T. K., & Ayu, S. M. (2024). N-Gain Vs Stacking.
21. Swasti, M., Hutapea, N. M., & Suanto, E. (2022). Pengembangan Media Belajar-mengajar Interaktif Berbasis Discovery Learning. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2428–2441.
22. Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Belajar-mengajar Dalam Proses Belajar Mengajar. Journal On Education, 5(2), 3928–3936.
23. Yanti, I. D. (2021). Penggunaan Model Belajar-mengajar Cooperative Learning Tipe Think Talk Write (Ttw) Pada Konsep Manajemen Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Murid Sma Negeri 15 Bandung (Studi Quasi Eksperimen Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Ips Semester 2 Tahun Akademik 2017-201.
Published
2024-07-03
Section
Pendidikan Teknik Mesin
Abstract Views: 0
PDF Downloads: 0