PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ANDROID MENGGUNAKAN APLIKASI KODULAR PADA MATA PELAJARAN DASAR-DASAR TEKNIK PEMESINAN KELAS X DI SMK NEGERI 3 SURABAYA
Keywords:
Media Pembelajaran, Android, Kodular, Teknik Pemesinan, SMKAbstract
This study aims to develop Android-based learning media using the Kodular application in the subject of Basics of Machining Engineering for class X at SMK Negeri 3 Surabaya. The background of this study is the low interest in learning, lack of understanding of the material, and the understanding of relevant technology-based learning media to support the learning process in the field of machining engineering. This study uses the ADDIE development model, which includes the stages of Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The results of the development of the developed learning media are considered very feasible based on validation by material experts and media experts. In addition, trials on students showed that learning outcomes increased significanly, and student responses to the use of the media were very positive. Thus, the Android-based learning media developed is effective in supporting the teaching and learning process in the subject of Basics of Machining Engineering at SMK Negeri 3 Surabaya.
Keywords: Learning Media, Android, Machining Engineering, Vocational High School.
Downloads
References
abdillah, A. (2015). Efektivitas Media Pembelajaran Dan Minat Belajar Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Dengan Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening Pada Siswa Kelas Xi Smk Negeri Dan Swasta Di Jakarta Timur An Efectifities Learning Media And Learning Inter. Jurnal Online Stkip Pgri Tulungagung, 11–26.
Achmadi, H. ., Suharno, & Suryani, N. (2014). Edisi Maret 2014 Edisi Maret 2014. Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 35–48. Http://Jurnal.Fkip.Uns.Ac.Id
Adytia Rahmadan, L., Zakir, S., Efriyanti, L., & Supriadi, S. (2023). Perancangan Media Pembelajaran Kewirausahaan Berbasis Android Menggunkan Kodular Pada Kelas Xii Man 1 Agam. Jati (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 7(3), 1932–1938. Https://Doi.Org/10.36040/Jati.V7i3.7728
Afandi, M. (2013). Evaluasi Pembelajaran Sekolah Dasar. In Unissula Press (Issue 0).
Arsyad. (2015). Peran Media Pendidikan Dalam Meningkatkan Kemanpuan Bahasa Arab Siswa Madrasah. Jurnal Ilmiah Didaktika, 16, 44.
Assyauqi, M. I. (2020). Model Pengembangan Borg And Gall. Institut Agama Islam Negeriegeri, December, 2–8. Https://Www.Taufiq.Net/2019/09/Model-Penelitian-Pengembangan-Borg-And.Html
Atmajayani, R. D. (2018). Implementasi Penggunaan Aplikasi Autocad Dalam Meningkatkan Kompetensi Dasar Menggambar Teknik Bagi Masyarakat. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 3(2), 184. Https://Doi.Org/10.28926/Briliant.V3i2.174
B, B. A., & Teori, L. (2012). Android Jurnal. 7–13.
Dianti, Y. (2017). Teknik Assesment. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 5–24. Http://Repo.Iain-Tulungagung.Ac.Id/5510/5/Bab 2.Pdf
Dila Rukmi Octaviana, Sutomo, M., & Mashudi. (2022). Model Pembelajaran Dick And Carey Serta Implementasinya Dalam Pembelajaran Pai. Jurnal Tawadhu, 6(2), 114–126. Https://Doi.Org/10.52802/Twd.V6i2.344
Djumingin, S. S. (2016). Bahasa , Sastra Indonesia Dan Teori Dan Penerapannya. 1–466.
Fay, D. L. (1967). Pengertian Gambar Teknik Dan Fungsi Gambar Teknik. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 5–21.
Hendrawan, A. B., & Qurohman, M. T. (2021). Desain Mesin Cnc Router 3 Axis Berbantu Perangkat Lunak Autodesk Inventor. Nozzle : Journal Mechanical Engineering, 10(1), 1–5. Https://Doi.Org/10.30591/Nozzle.V10i1.2412
Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation And Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (Jipai), 1(1), 28–38. Https://Doi.Org/10.15575/Jipai.V1i1.11042
Ii, B. A. B. (2011). Ad9388fc6f9248d8dee644e23fb261bb. 13–25.
Iii, B. A. B., Konsep, A. D., Bloom, T., & Bloom, P. T. (1956). 2 1 56. 56–89.
Karo-Karo, I. R., & Rohani, R. (2018). Manfaat Media Dalam Pembelajaran. Axiom : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1), 1–7. Https://Doi.Org/10.30821/Axiom.V7i1.1778
M Teguh Saefuddin1, Tia Norma Wulan2, S. Dan D. E. J., & 1, 2, 3, 4universitas Sultan Ageung Tirtayasa. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Dunia Pendidikan (Studi Literatur). Teknik Pengumpulan Data Kuantitatif Dan Kualitatif Pada Metode Penelitian, 2(6), 784–808.
Magdalena, I., Andre Odicus, D., Oktaviani, D., & Iga Nurrahama, M. (2023). Enilaian Keterampilan Evaluasi Pendidikan Teori Dan Implementasi Melalui Metode Kualitatif. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 01(02), 108–113. Https://Jurnal.Ittc.Web.Id/Index.Php/Jpdsk
Minat, M., Siswa, B., Vii, K., Sempu, S., Fiska, A., Cahyani, F., & Rahma, F. A. (2024). 1 , 2 1,2. 09.
Muhamad Taufik Hidayat, & Yoyo Zakaria. (2023). Pembuatan Aplikasi Matematika Berbasis Android Menggunakan Kodular Sebagai Alat Bantu Pembelajaran. Ict Learning, 7(1). Https://Doi.Org/10.33222/Ictlearning.V7i1.2916
Okpatrioka. (2023). Research And Development (R & D) Penelitian Yang Inovatif Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(1), 86–100.
Pahlevi, M. R., Syafri, & Susilawati, A. (2017). Perencanaan Cad Cam Mesin Cnc Milling Router 3 Axis Dengan Perangkat Lunak Mastercam. Jurnal Teknik Mesin, 4(2), 1–7.
Permendikbud. (2016). No. 20.
Purnawan, P., & Hidayati, D. (2021). Pelatihan Dan Penerapan E-Learning Dan M-Learning Di Smk Muhammadiyah Minggir Sleman. Surya Abdimas, 5(1), 41–46. Https://Doi.Org/10.37729/Abdimas.Vi.866
Purwanto, N. (2019). Tujuan Pendidikan Dan Hasil Belajar: Domain Dan Taksonomi. Jurnal Teknodik, 146–164. Https://Doi.Org/10.32550/Teknodik.V0i0.541
Riani Johan, J., Iriani, T., & Maulana, A. (2023). Penerapan Model Four-D Dalam Pengembangan Media Video Keterampilan Mengajar Kelompok Kecil Dan Perorangan. Jurnal Pendidikan West Science, 01(06), 372–378.
Rudi, A., & Abdoel, G. (2019). Modul Pelatihan Solidworks.
Sakinah. (2019). Pengaruh Layanan Informasi Dengan Media Film Terhadap Kewaspadaan Siswa Tentang Pelecehan Seksual Di Kelas Viii-C Smp N 1 Matesih Tahun Pelajaran 2018/2019. Αγαη, 8(5), 55.
Sari, D. (2008). Perbandingan Pemberian Evaluasi Dalam Bentuk Essai Berstruktur Dan Pilihan Ganda Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Pada Konsep Sistem Pernapasan Pada Manusia Dan Vertebrata (P. 152).
Setiyadi, A., & Mufarokhah, H. (2023). Kesehatan & Keselamatan Kerja (Issue July).
Simões. (1995). Analisis Struktur Kovarians Indikator Terkait Kesehatan Pada Lansia Yang Tinggal Di Rumah, Dengan Fokus Pada Rasa Subjektif Terhadap Kesehatan. Analytical Biochemistry, 11(1), 78. Http://Link.Springer.Com/10.1007/978-3-319-59379-1%0ahttp://Dx.Doi.Org/10.1016/B978-0-12-420070-8.00002-7%0ahttp://Dx.Doi.Org/10.1016/J.Ab.2015.03.024%0ahttps://Doi.Org/10.1080/07352689.2018.1441103%0ahttp://Www.Chile.Bmw-Motorrad.Cl/Sync/Showroom/Lam/Es/
Suardi, M. (2022). Belajar Dan Pembelajaran Tujuan Belajar Dan Pembelajaran. Uwais Inspirasi Indonesia, March, 175. Https://Www.Coursehero.Com/File/52663366/Belajar-Dan-Pembelajaran1-Convertedpdf/
Sukardi. (2002). Metode Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung:Alfabeta.
Vrana, P., & Christandl, M. (2015). Asymptotic Entanglement Transformation Between W And Ghz States. Journal Of Mathematical Physics, 56(2), 117–125. Https://Doi.Org/10.1063/1.4908106
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Journal On Education, 5(2), 3928-3936. Https://Doi.Org/10.31004/Joe.V5i2.1074
Yuliani, W., Irmawati, R. & Banjarnahor, N. (2019). Hubungan Motivassi Guru Dalam Mengembangkan Media Pembelaajaran Dengan Tingkat Kreativitas Paud. Jurnal Tunas Siliwangi, 10(10), 87–95
Zaini Miftach. (2018). Bab Ii Tinjauan Pustaka Respon. 53–54
Downloads
Published
Issue
Section

