THE IMPACT OF UTILIZING UNESA DIGITAL SIMULATOR MEDIA THROUGH A PROJECT-BASED LEARNING MODEL ON STUDENT LEARNING OUTCOMES AT SMK NEGERI 5 SURABAYA
Keywords:
Media Pembelajaran, Unesa Digital Simulator, Hasil Belajar, Project Based LearningAbstract
Abstract
Due to the low learning outcomes of students, there is a need for innovative and effective learning media by implementing the project-based learning model to improve learning achievement. Based on this issue, a study was conducted to analyze the effect of using the Unesa Digital Simulator media combined with the project-based learning model on students' learning outcomes at SMK Negeri 5 Surabaya. This research employed a quasi-experimental method with a quantitative approach. The research design used was a one-group pretest-posttest design. The sample consisted of 30 students from Class X Motorcycle Engineering at SMKN 5 Surabaya. Data collection methods included student response questionnaires and tests. The results of the paired sample test showed a significance value (2-tailed) of 0.00 < 0.05, a standard deviation of 5.45, a t-value of 15.08, and a student response rate of 94%, which falls into the "very good" category. It can be concluded that the use of the Unesa Digital Simulator media with a project-based learning model has a significant positive effect on the learning outcomes of students at SMKN 5 Surabaya.
Keywords: Learning Media, Unesa Digital Simulator, Learning Outcomes, Project-Based Learning
Downloads
References
Aghni, R. I. (2018). FUNGSI DAN JENIS MEDIA
PEMBELAJARAN DALAM
PEMBELAJARAN AKUNTANSI. Jurnal
Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1).
https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20173
Ahdan, S., Putri, A. R., & Sucipto, A. (2020).
APLIKASI MLEARNING SEBAGAI MEDIA
PEMBELAJARAN CONVERSATION PADA
HOMEY ENGLISH. SISTEMASI, 9(3), 493.
https://doi.org/10.32520/stmsi.v9i3.884
Aisyah, Panjaitan, R. G. P., & Marlina, R. (2016).
Respon siswa terhadap mediae-comic bilingual
sub materi bagian-bagian darah. Jurnal
Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa
(JPPK), 5(3), 1–10.
Andryvo. (2013). Education Journals. Automotive
Engineering, 2.
Anindita Trinura Novitasari, Indah Purnama Sari, & Zaeni
Miftah. (2020). Pelatihan Membuat Media
Pembelajaran Interaktif Berbasis Teknologi
Informasi. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI,
4(1), 66–73.
https://doi.org/10.37859/jpumri.v4i1.1848
Berutu, M. H. A., & Tambunan, M. I. H. (2018).
PENGARUH MINAT DAN KEBIASAAN
BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR
BIOLOGI SISWA SMA SE-KOTA STABAT.
JURNAL BIOLOKUS, 1(2), 109.
https://doi.org/10.30821/biolokus.v1i2.351
Dwi, A. (2023). MANFAAT MEDIA PEMBELAJARAN
BESERTA CONTOHNYA.
Dwi Lestari, H., & Putu Parmiti, D. P. P. (2020).
Pengembangan E-Modul Ipa Bermuatan Tes Online
Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Journal of
Education Technology, 4(1), 73.
https://doi.org/10.23887/jet.v4i1.24095
Eva, R. P. V. B., Sumantri, M. S., & Winarsih, M. (2020).
Media Pembelajaran Abad 21: Komik Digital Untuk
Siswa Sekolah Dasar. JPD: Jurnal Pendidikan
Dasar, 1–7.
Faradiba. (2020). Penggunaan Aplikasi Spss Untuk
Analisis Statistika. SEJ (School Education Journal),
Vol. 10, N.
Fauzi, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Media
Pembelajaran Digital `terhadap Peningkatan Hasil
Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Fisika. Journal
of Educational Technology, Universitas Negeri
Surabaya.
Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan
pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman, 1–
17.
Fitri & Haryanti. (2020). Metodologi Penelitian
Pendidikan. Madani Media.
Gufita, A., & Ristadi, F. A. (2017). Hubungan Hasil
Belajar Pelajaran Simulasi Digital Dan Gambar
Teknik Terhadap Pelajaran Teknik Gambar
Manufaktur. Jurnal Pendidikan Vokasional Teknik,
5(5), 339–344.
Hakiki, M., Sabir, A., Kartika, R., & Al-ihsan, M. I.
(2022). Pengaruh Model Pembelajaran Explicit
Instruction Terhadap Hasil Belajar Simulasi Digital
Matakuliah Kelas X Teknik Komputer Dan Jaringan
(Tkj). Jurnal Muara Pendidikan, 7(1), 60–69.
https://doi.org/10.52060/mp.v7i1.763
hildad universitas negeri surabaya. (2019). Pengaruh
Model Discovery Learning Terhadap. In Jurnal
Edukasi dan Penelitian Matematika Hal (Vol. 8,
Issue 1).
Hum. (2021). Populasi Dan Teknik Sampel. 1–25.
Ibrahim. (2010). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar.
UNESA University Press.
Irwan, I., Luthfi, Z. F., & Waldi, A. (2019). Efektifitas
Penggunaan Kahoot! untuk Meningkatkan Hasil
Belajar Siswa. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 8(1),
95–104. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v8i1.1866
Jediut, M., Sennen, E., & Ameli, C. V. (2021). Manfaat
Media Pembelajaran Digital dalam Meningkatkan
Motivasi Belajar Siswa SD Selama Pandemi Covid-
19. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 2(2), 3.
Kamil, P. (2018). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Pada
Materi Sistem Pencernaan Pada Manusia Dengan
Menggunakan Media Power Point Dan Media Torso.
Bioedusiana, 4(2), 64– 68.
https://doi.org/10.34289/277901
Kolopita,Katili, Y. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran
Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran
Komputer dan Jaringan Dasar. Journal Inverted.
https://ejurnal.ung.ac.id/index.php/inve
rted/article/viewFile/13081/3858.
Kusumantara, K. S. (2017). PENGARUH E-LEARNING
SCHOOLOGY TERHADAP HASIL BELAJAR
SIMULASI DIGITAL DENGAN MODEL
PEMBELAJARAN SAVI. Jurnal Pendidikan
Teknologi Dan Kejuruan, 14(2).
https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v14i2.10387
Mahmudah. (2018). Media Pembelajaran Bahasa Arab.
Mellisa, M., & Yanda, Y. D. (2019). Developing audiovisual learning media based on video documentary on
tissue culture explant of Dendrobium bigibbum. JPBI
(Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 5(3), 379–386.
https://doi.org/10.22219/jpbi.v5i3.9993
Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media
Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian
Journal of Primary Education, 3(1), 20–28.
https://doi.org/10.17509/ijpe.v3i1.16060
Mustofa Abi Hamid. (2020). Media Pembelajaran.
Yayasan Kita Menulis.
Nasution, A. K. P. (2020). INTEGRASI MEDIA SOSIAL
DALAM PEMBELAJARAN GENERASI Z. Jurnal
Teknologi Informasi Dan Pendidikan, 13(1), 80–86.
https://doi.org/10.24036/tip.v13i1.277
Nurhaliza, S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran
Project-Based Learning (PjBL) Berbasis Teknologi
terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Educational
Technology, Universitas Pendidikan Indonesia
Oemar Hamalik. (1999). Kurikulum dan Pembelajaran.
Bumi Aksara.
Pratiwi, I. T. M., & Meilani, R. I. (2018). PERAN
MEDIA PEMBELAJARAN DALAM
MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR
SISWA. Jurnal Pendidikan Manajemen
Perkantoran, 3(2), 33.
https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11762
Purnomo, A., Ratnawati, N., & Aristin, N. F. (2016).
Pengembangan Pembelajaran Blended Learning
Pada Generasi Z. Jurnal Teori Dan Praksis
Pembelajaran IPS, 1(1), 70–76.
https://doi.org/10.17977/um022v1i12016p070
Putri, H. P., & Nurafni, N. (2021). Pengaruh Media
Pembelajaran PowerPoint Interaktif terhadap
Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Edukatif :
Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3538– 3543.
https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.986
Radiansyah, K. (2018). Media Pmebelajaran Berbasis
Android Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi
Jaringan Kelas XI.
Rahman, Abd, Sabhayati Asri Munandar, Andi Fitriani,
Yuyun Karlina, and Y. (2022). “Pengertian
Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur
Pendidikan.” Al Urwatul Wutsqa: Kajian
Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam
Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar,
November, 289– 302.
Ramayulis. (2002). Filsafat Pendidikan Islam.
Quantum Pers.
Roseno, I., & Wibowo, U. B. (2019). Efisiensi eksternal
pendidikan kejuruan di Kota Yogyakarta. Jurnal
Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 7(1), 15–
24. https://doi.org/10.21831/amp.v7i1.10558
Samsul Nizar. (2002). Filsafat Pendidikan Islam.
Ciputat Pers.
Sanca, P. A., Ekohariadi, E., Buditjahjanto, I. A., &
Rijanto, T. (2021). Pemanfaatan Media Lectora
Inspire dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa
pada Mata Pelajaran Jaringan Dasar di SMK
Negeri 3 Surabaya. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian
Dan Pembelajaran Informatika), 6(2), 277–285.
Santoso, B. (2023). Implementasi Media Unesa Digital
Simulator dalam Pembelajaran Berbasis Proyek
untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK. Journal of Vocational Education and Training,
Universitas Negeri Surabaya.
Saputra, H. D., Ismet, F., & Andrizal, A. (2018). Pengaruh
Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa SMK.
INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi,
18(1), 25–30.
https://doi.org/10.24036/invotek.v18i1.168
Sudjana. (2005). Metode Statistika. Tarsito.
Sugiono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan
Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta,
Bandung.
Sunami, M. A., & Aslam, A. (2021). Pengaruh
Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi
Berbasis Zoom Meeting terhadap Minat dan Hasil
Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu,
5(4), 1940–1945.
https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1129
Susanti, N. A., & Kurniawan, W. D. (2020).
PENERAPAN MODUL CNC I MENGGUNAKAN
PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK UNTUK
MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL
BELAJAR MAHASISWA TEKNIK MESIN UNESA.
Journal of Vocational and Technical Education
(JVTE), 2(2), 45–53.
https://doi.org/10.26740/jvte.v2n2.p45-53
Syarifudin Hidayatullah, R., Supardji, S., & Susila, I. W.
(2024). Development of Digital Learning Simulators
to Increase Vocational Students’ Prior Knowledge.
TEM Journal, 13(3), 1981–1988.
https://doi.org/10.18421/tem133-26
Wei, X., Saab, N., & Admiraal, W. (2023). Do learners
share the same perceived learning outcomes in
MOOCs? Identifying the role of motivation, perceived
learning support, learning engagement, and selfregulated learning strategies. The Internet and Higher
Education,56,100880.https://doi.org/10.1016/j.iheduc.
2022.100880
Widharyanto & Prijowuntatao. (2021). Menilai Peserta
Didik. Sanata Dharma University Press
Zayyadi, M., Supardi, L., & Misriyana, S. (2017).
PEMANFAATAN TEKNOLOGI KOMPUTER
SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA GURU
MATEMATIKA. Jurnal Pengabdian Masyarakat
Borneo, 1(2), 25–30.
https://doi.org/10.35334/jpmb.v1i2.298
Zubaidah, S. (2010). Berfikir Kritis : Kemampuan
Berpikir Tingkat Tinggi Yang dapat Dikembangkan
Melalui Pembelajaran Sains. Seminar Nasional Sains
2010 Dengan Tema “Optimalisasi Sains Untuk
Memberdayakan Manusia,” January 2010, 11.
Downloads
Published
Issue
Section
Abstract views: 59
,
PDF Downloads: 26