STUDENTS' RESPONSES TOWARDS THE IMPLEMENTATION OF GAME BASED LEARNING WITH DOMINO CARDS ON THE BLOOD CIRCULATORY SYSTEM MATERIAL

RESPON SISWA TERHADAP IMPLEMENTASI GAME BASED LEARNING DENGAN MEDIA KARTU DOMINO PADA MATERI SISTEM PEREDARAN DARAH

Authors

  • Aida Hanun Shofiyah Universitas Negeri Surabaya
  • An Nuril Maulida Fauziah Universitas Negeri Surabaya

Keywords:

Game-based learning, student response questionnaire, positive response and negative response

Abstract

This study aims to determine students' responses to the implementation of game-based learning (GBL) using domino card media on the topic of the circulatory system. The study uses qualitative research using literature review method. The research instrument used student response questionnaire distributed to 24 junior high school students. Data collection was carried out through the distribution of questionnaires regarding students’ responses to the implementation of GBL with domino card media on the circulatory system topic. The collected data will be analyzed by calculating the percentage of each statement in the student response questionnaire to determine the proportion of positive and negative responses. The results of the study show that the number of positive responses was higher than the negative responses regarding the implementation of GBL using domino card media on the circulatory system topic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57

Assa, F., Masinambow, D. A., Supit, D., Lumapow, H. R., & Jacobus, S. (2023). Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 10(1), 17–22. https://doi.org/10.56916/bip.v2i2.514

Basyarah, T. S. A., Harfani, F., & Halim, A. F. (2024). Implemntasi Model PBL Berbantuan Media Kartu Domino Untuk Meningkatkan Kemampuan Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Wahana Pendidikan, 11(2), 357. https://doi.org/10.25157/jwp.v11i2.15271

Datubaringan, J., Jamhari, M., Dhafir, F., Masrianih, Zainal, S., & Nurdin, M. (2025). Analisis Tingkat Partisipasi Siswa dalam Pembelajaran IPA di SMP Negeri 18 Palu. Bioscientist: Jurnal Ilmiah Biologi, 13(2), 744–753. https://doi.org/https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i2.15495

Hairunisa, A., & Abdurahman, M. (2024). Penggunaan Model Pembelajaran Teams Games Tournament Berbantuan Media Kartu Domino dalam Pembelajaran Mufradāt. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 904–918. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i3.611

Idapitasari, N. (2021). Penggunaan Kartu Domino Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Logaritma. TEACHING: Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(4), 259–265.

Khalifudin, U. A., Prambudi, A., & Hidayah, I. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Rasa Ingin Tahu Melalui Model DL Berbantuan Kartu Domino Materi Operasi Bilangan Pecahan Kelas VII. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 778–787. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/29269

Kusuma, M. A., Kusumajanto, D. D., Handayani, R., & Febrianto, I. (2022). Alternatif Pembelajaran Aktif di Era Pandemi melalui Metode Pembelajaran Game Based Learning. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 7(1), 28. https://doi.org/10.17977/um039v7i12022p028

Oktavia, R. (2022). Game Based Learning Meningkatkan Efektivitas Belajar Siswa. OSF Preprints, 1–7.

Pramana, P. M. A., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2024). Relevansi Teori Belajar Konstruktivisme dengan Model Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar Siswa. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 487–493. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.875

Rasman, A., Japar, J., & Rosita, T. (2022). Pengaruh Strategi Pembelajaran Kontekstual (Diskusi Kelas vs Ceramah) dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(2), 311–319. https://doi.org/10.29210/30031832000

Susanti, S., Aminah, F., Assa’idah, I. M., Aulia, M. W., & Angelika, T. (2024). Dampak Negatif Metode Pengajaran Monoton Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Riset, 2(2), 86–93.

W. Wulandari, & A.T. Widiansyah. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Games Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi dan Numerasi Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 13(3), 113–119. https://doi.org/10.23887/jppii.v13i3.73462

Wulandari, S. A., & Safitri, S. (2024). Penerapan Metode Game Based Learning Dalam Materi Sejarah Bandung Lautan Api Di Kelas XI IPS SMA Negeri 4 Pagar Alam. JIPSOS: Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 34–41. https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/jipsos/article/download/3507/2794/26927

Downloads

Published

2025-07-18

How to Cite

Aida Hanun Shofiyah, & An Nuril Maulida Fauziah. (2025). STUDENTS’ RESPONSES TOWARDS THE IMPLEMENTATION OF GAME BASED LEARNING WITH DOMINO CARDS ON THE BLOOD CIRCULATORY SYSTEM MATERIAL: RESPON SISWA TERHADAP IMPLEMENTASI GAME BASED LEARNING DENGAN MEDIA KARTU DOMINO PADA MATERI SISTEM PEREDARAN DARAH. PENSA: E-JURNAL PENDIDIKAN SAINS, 13(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/view/70428

Issue

Section

Articles
Abstract views: 29 , PDF Downloads: 22