THE IMPLEMENTATION OF CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING TO TEACH WRITING PROCEDURE TEXT

  • DIAH ARSI ANGGRIANI KADARWATI

Abstract

Abstrak

Tujuan dari penelitian ini adalah (1) untuk mendeskripsikan pengimplementasian contextual teaching and learning untuk mengajar menulis teks prosedur,(2) untuk mendiskripsikan respon siswa setelah pengimplementasian contextual teaching and learning untuk mengajar menulis teks prosedur, (3) untuk mendiskripsikan tulisan teks prosedur siswa setelah pengimplemntasian Contextual teaching and learning.  

Model yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Penelitian ini dilakukan di kelas VII A di SMP N 40 Surabaya. Di kelas ini terdapat 37 siswa. Peneliti menggunakan lembar pengamatan, field note, questionnaire, dan tulisan teks prosedur siswa sebagai alat penelitian untuk mengumpulkan data.

Hasil dari penelitian ini menemukan bahwa pengimplementasian dari pendekatan CTL yang terjadi di dalam mengajar menulis teks  prosedur adalah pengimplementasian dari pendekatan ini berhasil, dalam mengajarkan teks prosedur guru memberikan contoh yang sesuai dengan kehidupan nyata siswa. Contohnya guru menjadikan cara memasak mie instant sebagai contoh dari teks prosedur. Berdasarkan pada data observasi yang sudah diambil, guru telah menggunakan salah satu dari keenam pendekatan dari CTL yaitu assessment asli. Menurut pendapat siswa, pengimplementasian dari CTL pada pengajaran menulis prosedur teks adalah  mudah untuk dipahami, jadi hal itu dapat membantu mereka untuk membuat teks prosedur sederhana. Hal tersebut juga dapat menarik siswa untuk mengikuti proses pembelajaran karna mereka merasa senang. Hasil dari tulisan teks prosedur siswa menjadi lebih baik setelah pengimplementasian dari pendekatan CTL.

Kata Kunci: Pendekatan CTL, menulis, teks prosedur.

 

Abstract

 

 

The purposes of this research are (1) to describe the implementation of contextual teaching and learning to teach writing procedure texts, (2) to describe the student’s responses on the implementation of contextual teaching and learning approach to teach writing procedure, (3) to describe the students’ writing procedure text after the implementation of contextual teaching and learning approach

The design used in this research was descriptive qualitative. This research was conducted in VII A classroom of SMP N 40 Surabaya. There are 37 students in this class. The researcher used observation checklist, field note, questionnaire and students’ writing procedure text as research instrument in collecting the data. The result of this research found that the teacher and the students had implemented CTL approach in teaching and learning writing Procedure text appropriately. In explaining procedure text teacher gave example which is related to student real life activities that is how to make instant noodle. Based on the observation data that have taken, the teacher considers all of this aspect.In students point of view, the implementation of CTL to teach writing procedure text is easy to be understand, thus it can help them to make a simple procedure text. It also can attrack them in the teaching learning process because they felt happy. Based on students’ writing procedure text in the first and second task, it could be seen that the students’ writing results were satisfying

Keywords: contextual teaching and learning, writing, procedure text. 

 

Published
2015-01-28
How to Cite
ARSI ANGGRIANI KADARWATI, D. (2015). THE IMPLEMENTATION OF CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING TO TEACH WRITING PROCEDURE TEXT. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 3(1). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/10740
Abstract Views: 55
PDF Downloads: 505