PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN GUIDED INQUIRY DENGAN SELF ASSESMENT TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS X PADA MATERI LISTRIK DINAMIS DI SMA NEGERI 1 KRIAN

  • ROHMAH PRIMADANI

Abstract

Based on interviews with teachers of physics class X SMA Negeri 1 Krian known that guided inquiry learning model has never been used in the learning process. The scoring system is still centered on the teacher. Students have never been given an opportunity to assess the advantages and disadvantages of them self. Student learning outcomes is still low. Therefore, researchers try to apply the guided inquiry learning model with self assessment. This research aims to determine the effect of guided inquiry learning model with self assessment to students learning outcomes class X in the material dynamic electricity at SMA Negeri 1 Krian. Research using true experimental design with control group pre-test, post-test. The research population is all of class X SMA Negeri 1 Krian school year 2011/2012 which amounted to 279 students. Research sample consisted of one experiment class (X-9) and one control class (X-6), each class numbered 31 students. Based on analysis of the t-test two parties obtained tcount equal 3,78 and ttable equal 2,00. This shows that the average of experiment class students learning outcomes is different from control class students learning outcomes, because tcount does not satisfy -ttable < tcount < ttable.Value of tcount on t-test one parties same with tcount on t-test two parties and ttable equal 1,67. This shows that the average of experimental class students learning outcomes is better than the control class students learning outcomes because tcount > ttable. From the analysis obtained the conclusion that the application of guided inquiry learning model with self assessment has a positive effect to students learning outcomes class X in the material dynamic electricity at SMA Negeri 1 Krian.

Keywords : guided inquiry learning model, self assessment, learning outcomes, the dynamic electricity

Abstrak. Berdasarkan hasil wawancara dengan guru fisika kelas X SMA Negeri 1 Krian diketahui bahwa model pembelajaran guided inquiry belum pernah digunakan dalam proses pembelajaran. Sistem penilaian masih berpusat pada guru. Siswa belum pernah diberi kesempatan untuk menilai kelebihan dan kekurangan dirinya sendiri. Hasil belajar siswa juga masih rendah. Oleh sebab itu, peneliti mencoba menerapkan model pembelajaran guided inquiry dengan self assesment. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran guided inquiry dengan self assesment terhadap hasil belajar siswa kelas X pada materi listrik dinamis di SMA Negeri 1 Krian. Penelitian menggunakan desain true experimental design dengan rancangan control group pre-test, post-test. Populasi penelitian adalah seluruh siswa kelas X SMA Negeri 1 Krian tahun pelajaran 2011/2012 yang berjumlah 279 siswa. Sampel penelitian terdiri dari satu kelas eksperimen (X-9) dan satu kelas kontrol (X-6), tiap-tiap kelas berjumlah 31 siswa. Berdasarkan hasil analisis  uji-t dua pihak didapatkan thitungsebesar 3,78 dengan ttabel sebesar 2,00. Hal ini menunjukkan bahwa rata-rata hasil belajar siswa kelas eksperimen berbeda dengan kelas kontrol karena thitung tidak memenuhi -ttabel< thitung < ttabel. Nilai thitung pada uji-t satu pihak sama dengan thitung pada uji-t dua pihak dengan ttabel sebesar 1,67. Hal ini menunjukkan bahwa rata-rata hasil belajar siswa kelas eksperimen lebih baik daripada kelas kontrol karena thitung> ttabel. Dari analisis data hasil penelitian diperoleh simpulan bahwa penerapan model pembelajaran guided inquiry dengan self assesment berpengaruh positif terhadap hasil belajar siswa kelas X pada materi listrik dinamis di SMA Negeri 1 Krian.

 

Kata kunci : model pembelajaran guided inquiry, self assesment, hasil belajar, listrik dinamis
Section
Articles
Abstract Views: 36
PDF Downloads: 59