PENGARUH PROMOSI INSTAGRAM @SSCHILDSIDOARJO TERHADAP MINAT MENJADI RELAWAN PADA PROGRAM KELAS MERDEKA SAVE STREET CHILD SIDOARJO

(Studi Pada Relawan Komunitas Save Street Child Sidoarjo)

  • Laurita Maudia Universitas Negeri Surabaya
  • Puspita Sukardani Universitas Negeri Surabaya

Abstract

Promotion is not only relevant to for-profit companies or organizations, but also essential for a community or non-profit organization. The presence of the Save Street Child Sidoarjo community is a response to the social issue of street children in Sidoarjo, particularly in the field of education. This community has carried out a series of promotional efforts aimed at increasing volunteer interest as educators in the Kelas Merdeka program run through the Instagram account @sschildsdioarjo. This study aims to determine the influence of Instagram promotion @sschildsidoarjo on interest in becoming volunteers in the Free Class program of Save Street Child Sidoarjo. The research is a correlational quantitative study with a simple linear regression method. The results of this study indicate that Instagram promotion has a positive and significant influence on the dependent variable, Interest. This means that the better the promotion conducted through Instagram @sschildisodarjo, the more it will increase someone's interest in becoming a volunteer in the Kelas Merdeka program of Save Street Child Sidoarjo. The high percentage of influence at 59.2% indicates that the Instagram promotion efforts @sschildsidoarjo have successfully created a significant impact in increasing individuals' interest in participating as volunteers in the Kelas Merdeka program.

References

Abror, A. R. (1993). Psikologi pendidikan. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Pendekatan, Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka pelajar
Hair et al. (2019). Multivarate Data Analysis. 8th Edition, United Kingdom: Cengage Learning EMEA
Hauer, C. (2010). Engage: The Complete Guide for Brands and Business to Build Cultivate and Measure Success on The Web. New Jersey: John Wiley & Sons
Laksana, M. F. (2019). Praktis Memahami Manajemen Pemasaran. Sukabumi: CV Al Fath Zumar.
Lase, E. (2021). Makna Mendidik Anak Dalam Memberi Persembahan Terhadap Peningkatan Spiritualitas Anak Usia 5-7 Tahun Di Gereja Kristen Protestan Eklesia Mentawai. Inculco Journal of Christian Education, 1(2), 157-166.
Malik, A., Syahrizal, A., & Anisah, A. (2021). Pengaruh Promosi, Pengetahuan dan Kepercayaan terhadap Minat Menabung di Bank Syariah Indonesia KCP Singkut pada Masyarakat Desa Pelawan Jaya. MARGIN: Journal of Islamic Banking, 1, 28-43.
Mulawarman, N. D. A., & Nasrullah, R. A. (2020). Media Sosial. Pemanfaatan Media Sosial Facebook Sebagai Strategi Pemasaran Paket Umrah Pt Hajar, tahun.
Prihadi, D., & Susilawati, A. D. (2018). Pengaruh kemampuan e-commerce dan promosi di media sosial terhadap kinerja pemasaraan. Benefit: Jurnal Manajemen dan Bisnis (Jurnal ini Sudah Migrasi), 3(1), 15-20.
Rahma, A., & Wempi, J. A. (2023). Strategi Komunikasi Voluntrip dalam Menumbuhkan Partisipasi Kaum Zillenial pada Kegiatan Sosial. Jurnal PIKMA: Publikasi Ilmu Komunikasi Media Dan Cinema, 6(1), 246-260.
Rusdianto, P. (2016). Pengaruh Promosi, Kualitas Pelayanan Dan Religiusitas Terhadap Minat Masyarakat Menjadi Muzakki Pada Lembaga Amil Zakat (LAZ) Dompet Dhuafa. 209.
Satria, R., Hanum, N.A., Shahbana, E.B., Supriyanto, A., & Ulfatin, N. (2020). Landasan Antropologi Pendidikan dan Implementasinya Dalam Pembangunan Indonesia. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE).
Shimp, Terence. (2000). Periklanan Promosi: Aspek Tambahan Komunikasi Pemasaran Terpadu, edisi ke-5. Jakarta: Erlangga
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV
Sukandarrumidi. (2006). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Pers UGM
Sutriyawan, A., Suherdin, L. R. R., Meilani, A., Dwinurani, H., Farhanudin, H., Fadilah, M. I., ... & Susilawati, S. (2022). Peningkatan Pengetahuan Lansia Melalui Promosi Kesehatan Dalam Upaya Meningkatkan Kunjungan Posbindu Penyakit Tidak Menular. Jurnal Kreativitas Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM), 5(2), 487-494.
Yulanda, W., Situmeang, J. E., Dari, F. W., Armadi, J. R., Prasetio, J., Pasha, Y. A., & Chanafiyah, Y. (2023). Edukasi Peduli Lingkungan Dan Sampah Pada Anak Dan Pendampingan Anak Melalui Program One Student Save One Family (Ossof). Tribute: Journal Of Community Services, 4(1), 21-28.
Published
2024-06-24
How to Cite
Maudia, L., & Sukardani, P. (2024). PENGARUH PROMOSI INSTAGRAM @SSCHILDSIDOARJO TERHADAP MINAT MENJADI RELAWAN PADA PROGRAM KELAS MERDEKA SAVE STREET CHILD SIDOARJO. The Commercium, 8(02), 71-78. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/Commercium/article/view/60967
Abstract Views: 0
PDF Downloads: 0