PENGEMBANGAN SOAL IPA-FISIKA MODEL TIMSS (TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY)

  • Novia Anggraini
  • Wasis -

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan soal IPA-Fisika model TIMSS setelah dilakukan analisis karakteristik soal TIMSS yang dirilis berdasarkan dimensi pengetahuan dan proses kognitif. Jenis penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R&D). Tahap pertama yang dilakukan adalah menganalisis karakteristik soal TIMSS. Tahap selanjutnya yaitu dilakukan pengembangan soal berdasarkan karakteristik soal TIMSS yang mengacu pada Standar Kompetensi Lulusan Ujian Nasional dan diujikan terbatas pada siswa kelas IX-B di SMP Negeri I Kemlagi yang berjumlah 30 siswa. Selain itu siswa juga diuji soal Ujian Nasional tahun 2012/2013 untuk mengetahui perbandingan kemampuan siswa dalam mengerjakan soal Ujian Nasional dengan soal yang telah dikembangkan. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh karakteristik bahwa soal TIMSS cenderung menguji kemampuan siswa dalam memahami soal pengetahuan konseptual. Kemudian dari soal yang dikembangkan diperoleh kesimpulan bahwa soal telah layak digunakan berdasarkan kelayakan isi, konstruksi, dan bahasa dengan kategori sangat layak. Sedangkan untuk kemampuan siswa dalam mengerjakan soal, diperoleh hasil bahwa kemampuan siswa dalam mengerjakan soal Ujian Nasional lebih baik dibandingkan dengan kemampuan siswa dalam mengerjakan soal yang telah dikembangkan. Hal ini menunjukkan bahwa siswa lebih mudah dalam mengerjakan soal hitungan dibandingkan dengan soal yang berkaitan dengan pemahaman konsep.
Kata Kunci: pengembangan soal, TIMSS, Ujian Nasional.
Abstract
This research aims to develop about Science-Physics items as a model TIMSS after analyzing the characteristics of TIMSS released items based on the knowledge dimension and the cognitive process dimension. The type of this research is Research and Development (R&D). The first stage is analyze the characteristics of TIMSS released items. The next stage is develop items based on characteristics of TIMSS items that refers to competence standard of National Examination and tested limited to the students of class IX-B in Kemlagi Junior High School which consisted of 30 students. In addition, students are also tested with the National Examination 2012/2013 items to know the comparison student’s ability to do the National Examination with the items that have been developed. Based on the results of the research, characteristics TIMSS items is tend to test the student’s ability in understand the conceptual knowledge. Then from the developed items, it was concluded that the items have been feasible to use based on feasibility of content, construction, and language with very feasible category. Whereas for student’s ability to do the items, the results showed that the student’s ability to do the items of the National Exam is better than the student’s ability to do the items that have been developed. This shows that students are more easily to do calculation items than items that related understanding concept.
Keywords: development of an item, TIMSS, National Examination.
Published
2014-02-12
Abstract Views: 172
PDF Downloads: 98