IMPLEMENTATION OF INQUIRY LEARNING MODEL TO TRAIN PROCESS SKILL IN ACID BASE MATTER FOR GRADE XI STUDENT OF SMA NEGERI 15 SURABAYA

  • Devi Wahyuningtyas . Chemistry Department, Faculty of Mathematics and Natural Science, Universitas Negeri Surabaya
  • Utiya Azizah .

Abstract

Tujuan penelitian untuk mengetahui keberhasilan penerapan model pembelajaran inkuiri untuk melatihkan keterampilan proses pada materi pokok asam-basa. Keberhasilan pembelajaran ini dinilai dari: 1) Keterlaksanaan model pembelajaran inkuiri, 2) Kemampuan keterampilan proses siswa selama dan setelah penerapan model pembelajaran inkuiri, 3) Kemampuan keterampilan psikomotor siswa setelah penerapan model pembelajaran inkuiri, dan 4) Respon siswa terhadap penerapan model pembelajaran inkuiri. Rancangan penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah one shot case study. Hasil penelitian penerapan model pembelajaran inkuiri menunjukkan bahwa: 1) Persentase rata-rata kemampuan pengelolaan model pembelajaran inkuiri dari pertemuan 1 hingga pertemuan 3 secara berturut-turut sebesar 80% (Baik), 89% (Sangat Baik), dan 93% (Sangat Baik), 2) Rata-rata nilai keterampilan proses siswa dari pertemuan 1 hingga pertemuan 3 secara berturut-turut sebesar 58, 75, dan 79 dengan ketuntasan kompetensi keterampilan proses secara klasikal sebesar 71%, 3) Kemampuan keterampilan psikomotor siswa secara keseluruhan sangat baik. Rata-rata nilai keterampilan psikomotor siswa secara keseluruhan sebesar 89, 4) Respon siswa terhadap penerapan model pembelajaran inkuiri untuk melatihkan keterampilan proses adalah positif.

Kata Kunci: Model Pembelajaran Inkuiri, Keterampilan Proses, Asam Basa

The aims of the study are to know the success of inquiry learning model implementation to train process skill in matter of acid-base. The success of implementation is evaluated based on: 1) the enforceability of inquiry learning model, 2) the ability of student’s process skill during and after implementation of inquiry learning model, 3) the ability of student’s psychomotor skill after implementation of inquiry learning model, and 4) student’s response after implementation of inquiry learning model. The research design used is one shot case study. The result after implementation of inquiry learning model shows that: 1) The average percentage of teacher’s ability to manage class through inquiry model for meeting 1 is 80% (Good), meeting 2 is 89% (Excellent), meeting 3 is 92% (Excellent), 2) The average score of student’s process skill for meeting 1 is 58, meeting 2 is 75, and meeting 3 is 79 with classical score reached 71%, 3) The average score of student’s psychomotor skill for the whole component is 89, 4) Student’s response after implementation of inquiry learning model is positive.

Keywords: Inquiry learning model, science process skill, acid base.


Published
2013-05-30
Abstract Views: 38
PDF Downloads: 29